Az e-ügyintézésről

Az e-ügyintézésről | Az e-ügyitézés Dombóváron  

Az e-ügyintézésről

Az élet különböző területein egyre több szervezet és szolgáltató teszi lehetővé a részleges, vagy teljes elektronikus ügyintézést.

Várható, hogy ez a jövőben lényegesen felgyorsul, és könnyebbé teszi az életünket.

A Világbank definíciója szerint az e-kormányzat nem más, mint hogy a kormányszervek és a közigazgatás felhasználja az információtechnológia (IT) eredményeit (hálózati infrastruktúra, Internet, mobiltelefónia) annak érdekében, hogy átalakítsák kapcsolati rendszerüket az állampolgárral, az üzleti szférával és a közigazgatás többi szereplőjével. Az új technológiák használatának eredményeként nőhet a szolgáltatási színvonal, az államnak jobb kapcsolata alakulhat ki az üzleti világ szereplőivel, a könnyebb információhoz jutás révén növekedhet az állampolgári részvétel a döntéshozásban, vagy éppen a közigazgatási egység működése válhat hatékonyabbá. Mindennek a hozadéka pedig az ügyintézéssel töltött idő rövidülése, a korrupció csökkenése, az átláthatóság növekedése, a növekvő bizalom, a bevétel gyarapodása és/vagy a költségek csökkenése.

De mindez csak akkor válik valóra, ha a lakosság és a vállalkozói kör is nyitott az új ügyintézési módra. Addig ugyanis, amíg az IT-eszközökkel párhuzamosan a hagyományos papíros hivatalt is fenn kell tartani, a költségek nemhogy nem csökkennek, hanem inkább nőnek. Az embereket tehát meg kell győzni arról, hogy érdemes ezen az új úton intézni ügyeiket. Ám ehhez az infrastrukturális feltételeket is meg kell teremteni. A fejlett országokban, ahol már nem az a kérdés, hogy milyen szolgáltatások érhetők el, most ezen dolgoznak.

A magyar kormányzat az elektronikus önkormányzatokra 15 milliárd forintot szán 2006 végéig. A Magyar Információs Stratégia alapján 2004-ben 4 milliárd, 2005-ben 5-milliárd, 2006-ban pedig 6 milliárd forint juthat az önkormányzatoknál zajló ügyintézés digitálissá tételére.

"2004 közepére az összes települési önkormányzat rákapcsolódhat az Internetre, 2005-re beindulhatnak a jelentősebb elektronikus önkormányzati szolgáltatások, 2006-ban pedig az ügyintézési lehetőségek körének bővülése, illetve az időközben elavult eszközpark cseréje szerepel a tervek között" .