A szegedi Arany János Tehetséggondozó Program


"Az a jó az Arany János Programban, hogy VAN….."
(Pisti)

A szegedi
Arany János Tehetséggondozó Programról

Az Oktatási Minisztérium gondozásában a 2000/2001-es tanévtől kezdődően indult el iskolánkban, a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumban és társintézményünkben, az Ortutay Gyula Általános és Középiskolai Kollégiumban az Arany János Tehetséggondozó Program.
Azok a diákok jelentkezhetnek erre az ötéves tehetséggondozó programra, akik valamilyen ok miatt hátrányos helyzetűek, tehetségesek és a hátrányos helyzetük következtében nincs lehetőségük a bennük rejlő átlagon felüli képességeik kibontakoztatására. Olyan tanulók jelentkezését várjuk, akikről tanáraik úgy gondolják, hogy megfelelő körülmények biztosításával, gondoskodó segítséggel a jelenleginél jobb, kiemelkedő teljesítményre, neves gimnázium és felsőoktatási intézmény elvégzésére képesek.

"Az a jó az Arany János Programban, hogy támogatják terveinket, így még a legmerészebb álmaink is valósággá válhatnak. Lehet, hogy orvos leszek? (Anyukám csak a 8 osztályt végezhette el…)"
(Anett)

Az ötéves programunk első, előkészítő-gazdagító évében a tanulók magas óraszámban, kiscsoportokban tanulhatnak angol nyelvet és informatikát. Emellett az iskola által meghirdetett „görög év” keretében megismerkedhetnek az ókori Hellász történelmi, mitológiai, irodalmi, művészettörténeti és természettudományos vonatkozásaival is. Az év zárásaként a tanulók a megszerzett ismereteiket felhasználva egy a Program által finanszírozott görögországi tanulmányúton vehetnek részt.
 
A program diákjai az előkészítő-gazdagító évfolyamot követően a hagyományos gimnáziumi oktatás keretei között – továbbra is „aranyos” osztálykeretben - folytatják tanulmányaikat. A felsőbb évfolyamokon az iskola és a kollégium kiemelt figyelmet fordít a magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek, az informatika, valamint a matematika kis csoportokban történő tanítására. A tanulók humán, művészeti és természettudományos ismereteiket speciális programok (szegedi, kecskeméti és budapesti színházlátogatások, belföldi és külföldi tanulmányutak, kollégiumi szakkörök) keretében gazdagíthatják. Intézményeink biztosítani tudják a magas szintű sportolási lehetőséget is.
A jeles bizonyítvánnyal rendelkező tanulók félévkor és év végén is könyvutalványt kapnak, amit saját könyvtáruk kialakítására, fejlesztésére fordíthatnak.

"Szerintem az a jó az Arany János Programban, hogy úgy élünk itt, mint egy nagy család. Sok közös élményünk van, olyanok, amit a Program nélkül sokan sohasem élhettünk volna át."
(Zoli)

A tehetséggondozó osztályokban önismereti, tanulás-módszertani, drámapedagógiai és kommunikációs foglakozásokon is részt vesznek a tanulók.

"Azt szeretem a Programban, hogy mindig kapok visszajelzést arról, mit csinálok jól, s mi az,  amit nem."
(Évi)

A programba bekerülő diákok az érettségiig "C" típusú középfokú nyelvvizsgát tehetnek angol, német, spanyol, francia, olasz, orosz, latin nyelvből és megszerezhetik a nemzetközi számítógép-használói jogosítványt (ECDL), valamint a gépjárművezetői engedélyt. Mindezekhez, csakúgy, mint a gazdagító programokhoz, az iskola és a kollégium anyagi segítséget biztosít.
A nevelő-oktató munka délutánonként a kollégiumban folyik, egységet alkotva a délelőtti gimnáziumi tevékenységgel, ezért a programban résztvevők számára kötelező a kollégium.

"Az Arany János Programban az a legfontosabb számomra, hogy egy új családot kaptam. Nagyon szeretem ezt a csapatot. És a tanárokat is. Köszönöm!"
(Orsi)

 

 

A programba jelentkezni kívánó diákoknak
pályázatot kell benyújtaniuk.

A pályázati csomag beszerezhető:

-  a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumban
 (6720 - Szeged, Tisza Lajos krt. 6-8. Tel.: 62/548-936)

- letölthető a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium
(www.radnoti-szeged.sulinet.hu)
vagy az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapjáról
(www.om.hu) is.

A hiánytalanul kitöltött pályázati egységcsomag postára adási határideje: 

2007. december 10. (hétfő).

Címzettje:

-  Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium
 6720 – Szeged, Tisza Lajos krt. 6-8.
A borítékra, kérjük, írják rá:
„Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja”.

A felvételi eljárás:

A tanulók 2008. január 11-12-én - egy nem szaktárgyi jellegű - felvételi elbeszélgetésen vesznek részt, fogalmazást írnak, és részképességet vizsgáló feladatlapokat töltenek ki.
A hátrányos helyzetet objektív kritériumok alapján ítéljük meg.

A pályázati eredményekről 2008. január 31-ig tájékoztatjuk a jelentkezőket.


"Az a jó az Arany János Programban, hogy tanáraink szeretnek minket, mert „olyanok” vagyunk. „Aranyosok”."
(Gábor)

 


A szegedi Arany János Tehetséggondozó Program a számok tükrében

Továbbtanulás – 100%:
A 69 leérettségizett tanuló közül 66 jelentkezett valamely felsőfokú intézménybe. Közülük ma 62 egyetemista, 4 pedig felsőfokú képesítést adó OKJ-s képzésen vesz részt.
Tehát akik akartak, mindannyian tovább tudtak tanulni.

Érettségi – 100%:
Az elmúlt 3 évben, iskolánkban 69 „aranyos” diák érettségizett. Az érettségi vizsgák átlaga 2005-ben 4,63, 2006-ban 4,17, 2007-ben pedig 4,27 volt.
Tehát mindenki sikeresen leérettségizett.

Gépjárművezetői engedély (jogosítvány) – 100%:
A 69 tanuló mindegyike rendelkezik ma már jogosítvánnyal.

Nemzetközi számítógép-kezelői jogosítvány (ECDL) – 100%:
A 69 diák közül 7 modulból álló, teljes ECDL jogosítványt szerzett 57, 4 modulból álló Start jogosítványt pedig 12 tanuló. Tehát minden tanulónak van ECDL jogosítványa.

Nyelvvizsgák – 84%:
A 69 tanuló 2 felsőfokú, 47 középfokú és 9 alapfokú „C-típusú” nyelvvizsgát szerzett.

Legfontosabb országos versenyeredményeink:
Mozgóképkultúra és médiaismeret OKTV
- 3. helyezett Turi Dániel (2006-2007. tanévben végzett)
- különdíjas Lucz István (2006-2007)

Spanyol nyelvi OKTV
- 20. helyezett Boda Bernadett (2005-2006)

Lóczy Lajos Országos Földrajzi Tanulmányverseny
- 14. helyezett és különdíjas Hajdú Tamás (2004-2005)

Tanulmányi kirándulások:
A kötelező kollégiumi hétvégék keretében, tanévenként maximum 6 alkalommal hosszabb-rövidebb kirándulást tettünk hazánk és a környező országok legszebb tájain, városaiban. Emellett a 9. évfolyam végén Görögországba, a 10. végén Szlovéniába, a 11. végén Olaszországba, a 12. végén Erdélybe, az utolsó év őszi szünetében pedig valamely európai nagyvárosba utaztunk.