Dél-Alföldi Régió bemutatása

Gazdaság

Közlekedés

Informatika

Turizmus

Dél-Alföldi Régió bemutatása | Gazdaság | Közlekedés | Informatika | Turizmus  

Regionális közlekedésfejlesztés

Az ország nemzetközi szerepének betöltése szempontjából a dél-alföldi régió - Baja, Szeged és Békéscsaba térsége - az ország egyik logisztikai szolgáltató központja. Szegeden költségvetési támogatással megvalósult a szegedi kikötő és a Ro-La terminál, amely biztosítja, hogy a kamionok vasúti kocsikra rakva közvetlenül jussanak el Németországba és Ausztriába. Baján az országos jelentőségű logisztikai szolgáltató központ fejlesztése fontos feladat. Békéscsabai logisztikai központ kialakításának vizsgálatát a IV. számú vasúti folyosó teszi indokolttá.

Transzeurópai közlekedési hálózatok a régióban:

Vasúti közlekedés: Budapest - Újszász - Szolnok - Békéscsaba - Lökösháza vasútvonal (C-E 56, a transzeurópai IV. korridor része), valamint Budapest - Kelebia vasútvonal (C-E 85, a transzeurópai X/B. korridor része)
Vízi közlekedés: Duna - VII. transzeurópai korridor
Közúti közlekedés: M5 autópálya. (Budapest, Kecskemét, Kiskunfélegyháza). Hossza a régióban 56 km. (transzeurópai IV. korridor)

Vasúti közlekedés
A régió földrajzi fekvése, a csekély magassági, domborzati különbségek ideális terepet jelentenek a vasúti közlekedés számára. A Dél-Alföld vasúthálózatának sűrűsége
hazai és nemzetközi összehasonlításban is jónak mondható.

Vízi közlekedés
A vízi közlekedés terén a Duna EGB VI.C., a Tisza III.E. osztálynak megfelelő vízi út. A Duna érintett szakaszán Baján, míg a Tiszán Szegednél van közforgalmú kikötő.

Légi közlekedés
A régió több repülőtérrel is rendelkezik. Békéscsaba és Szeged Repülőtér rendelkezik ún. vámrepülőtér státusszal, ideiglenes határnyitás keretében bonyolítva a nemzetközi légi forgalmat.

Közúti közlekedés
Az M5-ös, 5-ös és 44-es számú utak nemcsak a fővárossal, hanem - kiegészülve a legforgalmasabb keresztirányú kapcsolattal, a 47-es számú másodrendű főúttal - a régió megyeszékhelyei között is közvetlen főhálózati összeköttetést biztosítanak, ami kedvező a régió belső kapcsolatrendszere szempontjából. Ma ezek az utak, illetve a részleges megyeszékhelyi funkciókat betöltő Baját a Fővárossal, Kecskeméttel és Szegeddel összekötő 41-es, 54-es, és 55-ös számú másodrendű főutak jelentik a régió közúthálózatának gerincét.