Publikációk

Projektek

Jegyző-vers


Az Európai Unióhoz csatlakozás önkormányzatra gyakorolt hatásáról

Dr. Vincze Ferenc:

TÁJÉKOZTATÓ
az Európai Unióhoz csatlakozás önkormányzatra gyakorolt hatásáról, az uniós elvárásoknak megfelelés tennivalóiról, az önkormányzati rendeletek jogharmonizációjáról

Az uniós csatlakozásra felkészülés és a csatlakozás, majd a tagsági viszony három fő területen érinti leginkább az önkormányzatokat:
- jogharmonizáció (jogalkotás, jogalkalmazás)
- pályázati forrásszerzés,
- európai közigazgatási térhez illeszkedés (ügyvitel-korszerűsítés).

A csatlakozásra felkészülés folyamatában - tehát már napjainkban - mindhárom fontos, aktuális feladat, amely jelentős többletmunkát, újfajta gondolkodást igényel. Ez annak ellenére így van, hogy az unióban nincsenek kötelező direktívák, sajátos jogi normák a helyi önkormányzatokra vonatkozóan. A közigazgatás a tagállamok nemzeti felelősségi körébe tartozik, a tagállamok saját jogrendjük előírásai szerint, saját közigazgatási szerveikkel hajtják végre az uniós döntéseket is. Az EU azonban indirekt módon mégis befolyásolja mindezt, mert vannak olyan elvárásai, szabályai, amelyek hatással bírnak önkormányzati rendszerünkre. A tagállam közigazgatásának olyan módon kell működnie, hogy megbízhatóan és eredményesen teljesítse a közigazgatási feladatokat és célokat. Van három alapkövetelmény: a tagállami közigazgatás megbízhatósága, átláthatósága és demokratikus jellege, emellett egyre fontosabb hatékonysága és eredményessége is.

A magyar közigazgatás integrációjának kulcskérdése a továbbképzés. Az uniós ismeretek már évek óta a közigazgatási alap- és szakvizsga tananyag részét képezik. A Belügyminisztérium a Közigazgatási Hivatalok révén képzést tervez (jegyzőknek, más köztisztviselőknek), amely azonban késedelmet szenved. A feladatmegoldás viszont már régóta teendőnk, ezt a helyzetet a piaci szférában működő cégek igyekeznek elsősorban saját hasznukra kihasználni, jó drágán szervezett, nem igazán hatékony képzésekkel. Úgy tűnik tehát, hogy valóbani felkészítésünk a csatlakozás környékén, vagy azt követően történik majd meg, azonban pénzkímélő módon igyekszünk addig is a szükséges ismereteket megszerezni. A következőkben az egyes, jelzett területeket ismertetem.

Jogharmonizáció

A csatlakozást megelőzően az önkormányzatoknak is az európai uniós, illetve az azokkal harmonizált belső országos jogszabályokhoz kell igazítaniuk önkormányzati rendeleteiket, elkerülendő, hogy a taggá válást követően bírósági eljárás induljon Magyarország ellen. E munka elvégzéséhez a Belügyminisztérium segédanyagot adott ki, emellett településtípusonként egy-egy önkormányzatnál a felülvizsgálatot országos modellkísérletként elvégezték. Mindezek alapján megállapítható, hogy egyes önkormányzati rendeletalkotási területekre nem vonatkoznak közösségi szabályok, nincs harmonizációs kötelezettség (pl. szervezeti és működési szabályzat, helyi jelképek, kitüntetések, népszavazás, népi kezdeményezés, közterület-használat). A csatlakozással összefüggésben harmonizálandó jogszabályok jegyzékét az 1. sz. melléklet tartalmazza.

A helyi jogharmonizációs munka elvégzéséhez az ügyrendi, igazgatási, jogi bizottság "önkormányzati rendelet felülvizsgálati-jogalkotási tervet" fogadott el. Ez alapján a bizottságok és a képviselőtestület
- felülvizsgálta és módosította a szervezeti és működési szabályzatot (a kapcsolódó rendeleteknél nincs harmonizációs kötelezettség);
- egységes környezetvédelmi, illetve hulladékgazdálkodási rendeletet alkotott;
- 2002. év végén harmonizálta a helyi adókat szabályozó rendeletét.

Folyamatban van a többi, tervben megjelölt önkormányzati rendelet felülvizsgálata, mert egyeseknél még országos jogszabályalkotás szükséges (pl. közbeszerzési törvény módosítása), valamint vitatott a helyes megoldás (pl. közterület-használat tulajdonosi, vagy önkormányzati hatósági jogkör-e). A harmonizáció határideje 2004. április 30.

Pályázati forrásszerzés

Csatlakozásunk az eddigitől gyökeresen eltérő helyzetet teremt, valóságos pályázatdömping várható. 2004-2006. között hazánk az Európai Unió strukturális és kohéziós alapjaiból várhatóan mintegy 1200-1500 milliárd forint forráshoz juthat pályázatokkal. A fő forrásszerzési formává a dédelgetett álmok, tervek megvalósításához az uniós pályázatok válnak, tőlünk is függ, hogy a történelmi lehetőségből nyertesként, vagy vesztesként kerülünk ki. Az összes fejlesztési forrás mintegy 60%-a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) keretében lesz elérhető. (Az Európai Unió támogatási rendszerét magyar szemszögből a 2. sz. számú, céljainak és prioritásainak rendszerét a 3. számú melléklet mutatja be.) A pályázati rendszer sokkal összetettebb, szigorúbb, munka- és időigényesebb lesz az eddigieknél, az önkormányzatok által biztosítandó önerő azonban jellemzően 10%-os mértékűvé válik. (A változást jelzi az úgynevezett "80-20%-os szabály", ami szerint a pályázatok előkészítése a munka 80%-át, a nyertes pályázatok megvalósítása "csak" 20%-át teszi ki.) A saját erő biztosíthatósága mellett problémát okozhat az unió általi utófinanszírozása a nyertes pályázatoknak, illetve az, hogy megfelelő odafigyelés hiányában utólag is eleshetünk a már megnyert támogatástól. Vagyis elébe kell mennünk a várható változásoknak és fel kell készülnünk rá, ami napjaink és közeljövő költségvetési helyzetét, a létszámcsökkentési kényszert ismerve nem lesz egyszerű feladat. Állami segítség nélkül még egy Hajdúszoboszló szintű önkormányzat is nehéz helyzetbe kerülhet. A pályázatokhoz ugyanis speciális szakértelem, az uniós szakzsargon ismerete szükséges, amely nehezen biztosítható a hivatalban, még kistérségi összefogással sem. Kellenek tehát az ezekben jártas pályázati tanácsadó cégek, amelyek közül eddig 6-al - a "jogi" bizottság egyetértésével - sikerült megkötni az 4.sz. melléklet szerinti együttműködési megállapodást. Lényege, hogy közös munkával és közös kockázattal sikeres pályázatokat készíthessünk, ebben ők is legyenek anyagilag is érdekeltek (csak sikerdíjért dolgozzanak nekünk, kedvezményes feltételekkel). A szakértelmük mellett viszont fontos a helyi viszonyok ismerete, a gondolkodó, kreatív helyi szakemberek és ötleteik, áldozatkész munkájuk, valamint annak honorálása. (Az uniós pályázatkészítési szisztémát reményeim szerint tömören bemutatja az egyik napilapunkban megjelent "ötparancsolat", amelyet 5. számúként mellékelek.)

Látható tehát - és rövidesen érzékelhető is lesz -, hogy elengedhetetlen az előrelátás, a tervezés, az előkészítés, az előzetes pénzbefektetés (pl. tervkészítésekhez), vagyis a stratégiai gondolkodás. Az állami segítség csatlakozó országok között egyedi módszere a Pályázati Előkészítő Alap, amelyre három pályázatot nyújtottunk be (gyógyfürdő, művelődési központ, valamint helyi közigazgatás fejlesztés témában), eredményét még nem ismerjük. Ennek lényege, hogy az állam nem pénzt, hanem számunkra ingyenes szakértői segítséget ad a nyertes ötletek uniós pályázattá alakításához. Tervezik egy újabb "PEA" meghirdetését, ismereteim szerint a piaci szféra részére.
Emellett gyűjtik a NFT számára a projektötleteket az önkormányzatoktól is, amelyeket eddig is beküldtünk és folytatjuk a képviselőtestület által az októberi ülésen elfogadott "akcióterv" alapján év végéig.  A pályázatokkal kapcsolatos eljárás, a pályázatkezelés önkormányzati-hivatali szinten is tudatos, egymásra épülő, összefüggő elemekből álló, komplex folyamat kell legyen. Ez a hivatal belső rendje szerint a következő szakaszokból áll:

1. Tervezés
2. Információszerzés
3. Előkészítés
4. Pályázatkészítés
5. Nyertes projekt megvalósítása
6. Ellenőrzés (monitoring)
7. Értékelés

A tervezés az önkormányzati gazdasági ciklusprogramon alapuló akciótervet, valamint az éves költségvetésekhez kapcsolódóan a konkrét pályázatokra felkészülést jelenti, a pénzügyi lehetőségektől függően. Az információszerzés csak látszólag egyszerű dolog. Ezzel megbízott munkatársunk közel 50 INTERNET honlapot figyel rendszeresen, emellett a tanácsadó cégektől, a megyei önkormányzattól, minisztériumoktól is kapunk információkat, amelyekről a képviselőtestületet folyamatosan tájékoztatjuk. Az előkészítés első lépése az észlelt pályázatok szelektálása, a jelentőséggel bírók kiválasztása, valamint az azonosítás (tehát az akciótervben, költségvetésben tervezett projekt és a pályázati kiírás összeillesztése). Ezt követi a potenciális pályázó "kiválasztása", tájékoztatása (amely lehet önkormányzati intézmény, cég, vagy civil szervezet), majd az előkészítő munkacsoport kijelölése. A pályázatkészítés a dokumentáció összeállítását, benyújtását takarja, a legjobb ajánlatot tevő tanácsadó cég segítségével. A nyertes pályázat megvalósítása az előkészítést, pályázatkészítést végző team részvételével, a pénzügyi, illetve a tárgy szerinti szakiroda bevonásával zajlik. A folyamatos ellenőrzés szakértő cég segítségével kiemelt szerepet kap, mert utólag is elveszíthető a megnyert pénz. Az értékelés, tehát a záró jelentés, elszámolás elkészítése így már könnyebb lehet. A pályázati eljárás teljes folyamatában biztosítjuk a döntéshozók (polgármester, bizottságok, képviselőtestület) tájékoztatását, előterjesztéseket teszünk, beleértve a kistérségi társulást, indokolt esetben az összefogást.

A városi-kistérségi szintű pályázatkezelést, pályázatgenerálást, a kiírásokról szóló koncentrált tájékoztatást jól szolgálhatja egy korábbi fórumon már bemutatkozott "Elektronikus Fejlesztési Ötlet-Generátor" szoftvermegoldás. Az "EFOG" interaktív számítógépes rendszer INTERNET-en elérhetően tartalmazza a teljes Nemzeti Fejlesztési Tervet, valamennyi e körbe tartozó pályázati kiírást. Egyedi értéke, hogy nemcsak a kiírt pályázatoktól segít eljutni a projekt kidolgozásához, hanem fordítva is, vagyis bárki elektronikusan elhelyezheti benne ötletét (alulról felfelé is működik). A rendszer az utóbbi esetben beilleszti az ötletet alkalmas pályázati kiírásba, forráskombinációt készít a finanszírozáshoz. Tehát mindkét lehetséges úthoz hatékony segítő eszköz, az egyik az, amikor megjelenő pályázati kiírásra próbálunk pályázatot készíteni, a másik pedig, amikor ötletünk van és ahhoz próbálunk pályázati kiírást, forrást szerezni. A program segítségével időt rabló utazás, személyes találkozás nélkül, interaktívan a megkívánt komplexitásra, benyújtható pályázattá formálhatók az elképzelések. Integrálja a helyi-térségi társadalom – önkormányzatok, vállalkozói szféra, civil szervezetek, lakosság - szereplőitől származó kezdeményezéseket, biztosítja a segítséget az összefogó, irányító szintről, az "ötletcsírától" a benyújtásig. Az EFOG rendszer a nemrég megnyert TTFC pályázat segítségével rövidesen működésbe áll kistérségünkben. Ugyanezen nyertes pályázat révén épületbővítést végezhetünk a városházán, ahol a kistérségi ügyfél-információs szolgálat létrehozása a pályázatkészítő, pályázatsegítő (pl. civil szervezeteknek) tevékenységünkhöz is jobb feltételeket kínál majd.

Ügyvitelkorszerűsítés

Az önkormányzati közigazgatás korszerűsítésére Európai Uniós elvárások (pl. "e-Europa 2005 program"), állami korszerűsítési tervek (pl. IDEA-program, Magyar Információs Társadalom Stratégia) vannak, azonban azt az élet is kikényszeríti. Az önkormányzati érából eltelt közel 13 év arról szólt, hogy folyamatosan újszerű feladatokat kellett megoldanunk, amely hagyományos módszerekkel nem sikerülhetett volna. Nem lesz ez másként ezután sem, ha hazánk és benne városunk versenyképes, nagy ütemben továbbra is fejlődő akar lenni. A képviselőtestület mindig támogatta hivatalkorszerűsítési terveinket, anyagi forrásokat is biztosítva, amelyeket pályázati támogatások megszerzésével igyekeztünk közös előnyünkre megvalósítani. A hivatal belső működését, minőségibb szolgáltatóvá, ügyfélbarátabbá válását hatékonyan segíti a nemrég bevezetett ISO 9001:2000 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer. Ezt egy erre beadott pályázat megnyerése esetén bővíteni kívánjuk, az unióban a közigazgatásra kidolgozott és ajánlott "Közös Értékelési Keretrendszer" alkalmazásával. A város fejlesztését segítheti az ugyancsak uniós EMAS (Eco Management and Audit System) - Környezetvédelmi Menedzselési és Auditálási Rendszer, befektetésvonzó "zöld várossá" válhatunk, ha hivatalunkban és cégeinknél összehangoltan kialakítjuk. A hivatal informatikai fejlettsége pedig igényli az ISO 17799 szabványnak megfelelő információvédelmi minőségügyi rendszer kiépítését. Mindezekkel az önkormányzat - és lehetőség szerint kistérségünk - hazánkban elsőként integrált minőségügyi rendszerrel bírhat, amelynek utóbbi két elemét természetesen pályázati forrásszerzéssel kívánjuk létrehozni.

A jövőben kiírandó pályázatokon siker esélyével induláshoz - szándékunk szerint az erre szolgáló pályázat segítségével - el kell készítenünk az önkormányzat/hivatal informatika stratégiáját a Magyar Információs Társadalom Stratégiához illeszkedve. Az informatikában hivatalunk élenjár hazánkban, számos szoftver országos referenciahelye vagyunk. Sikerrel alkalmazzuk az egyes területeket támogató, mások által kifejlesztett programokat, adaptáljuk a piaci szférában bevált megoldásokat, ha pedig egyik módon sem találunk nekünk valót, igyekszünk kitalálni és megvalósítani a szükségeset.
Stratégiai célunk kettős:

- egyrészt az egyes feladatokat hatékonyan támogató hivatali háttéralkalmazások bővítése,
- másrészt az elérhetőségünket, a velünk való kapcsolatlétesítést korszerű módon biztosító megoldások kialakítása.

A háttéralkalmazásokkal elértük, hogy minden jelentősebb tevékenységi területünk számítógépes szoftverrel támogatott (pl. CORSO pénzügyi rendszer, ONKA adó, COLLECT hátralékbehajtó, WINKATA vagyonkataszter, SZOCINFO szociális rendszer, Peodesy személyügyi rendszer, DOKU-TÉKA iktatóprogram, MIKROVOKS testületi elektronikus rendszer, WINHAT testületi határozatok tára, Complex CD jogtár stb., szélessávú ADSL Internet hozzáférés).

Az elérhetőségünk három módon lehetséges:

- hagyományos módon (személyes megjelenéssel),
- telefonos/mobiltelefonos megkereséssel,
- INTERNET számítógépes hálózaton.

A hagyományos módra korábban létrehoztuk az ügyfél-információs szolgálatot, amelyet időközben "elfoglalt" az okmányiroda. Egy most megnyert pályázat révén épületbővítéssel az udvarban újra kialakítjuk. A két épület (A., és C.,) összeépítésével megépített akadálymentesített információs iroda jól szolgálja a bennünket megkeresők eligazítását. B., épületünk földszintjén a helyi adókra, második emeletén az építéshatósági ügyekre "fiók-ügyfélszolgálatot" működtetünk. Az ugyancsak nemrég megnyert "családbarát munkahely" pályázati támogatással az első emeleten a szociális "fiók-ügyfélszolgálatot" is megteremtjük, emellett kultúrált várakozóhelyet biztosítunk.

A telefonrendszerünk már nem felel meg a követelményeknek, bár az ISDN révén szinte minden mellékünk közvetlenül hívható, - és ezt kérjük is – mégis sokan a központi számon hívnak bennünket, ahol igazi kezelő nincs is. Emellett a rendszer foglalt jelzést nem ad, a sokadikként bejövő hívó fél azt hiheti, vele senki nem törődik. A területfejlesztési pályázati támogatással rövidesen "IVR-Interaktív Hang Válasz" telefonos információs rendszert vezetünk be, amely automata "élőhangos" információt nyújt a bennünket keresőknek, a hét minden napján, 24 órán át. Egy későbbi pályázati lehetőséggel élve ezt "call" majd "contact centerré" (hívásközponttá) kívánjuk fejleszteni, amely egy platformon kezeli, megőrzi és ellenőrizhetővé teszi a hivatalba bármilyen módon bejövő, vagy kimenő információt (telefonon, SMS-ben, faxon, e-mailben). A (mobil)telefonos szöveges üzenet nyújtotta lehetőségeket is igyekszünk biztosítani kényelmi szolgáltatásként a bennünket keresőknek. Magyarország helyi közigazgatásában elsőként indítottunk intelligens SMS alapú szolgáltatást. Természetesen ez még csak a kezdeti állapotában működik, ám fejlesztésének segítésére jelentkeztek a mobiltelefon-szolgáltató cégek is. Okmányirodai ügyekben személyesen, vagy telefonon időpontot lehet foglalni, ekkor tájékoztatást adunk az ügyintézéshez szükséges dolgokról is. Az okmányirodai ütemezett ügyfélfogadás bevált, megszüntette a sorállást.

A harmadik terület az INTERNET közigazgatási felhasználási lehetőségének biztosítása. Az ország egyenlőre csak néhány települése között nálunk is működik az internetes közigazgatási szolgáltató rendszer (XR). Segítségével lakcím-, vállalkozói igazolvány és nemzetközi vezetői engedély ügyek a www.magyarorszag.hu - honlapról INTERNET-en is megindíthatók, időpontfoglalással együtt. Portálunkon (www.hajduszoboszlo.hu) egyre több információt helyezünk el, rövidesen egyes ügyekről ügyfél-tájékoztatókat, beadványmintákat is (e-közigazgatás részen). Portálmegoldásunkat szakmai körökben az egyik legjobbnak minősítik. Az igazi mégis az lenne, ha az országosan azonos jogszabályok alapján, minden polgármesteri hivatalban egyformán intézendő államigazgatási hatósági ügyekre egy országos INTERNET-es rendszer készülne, nem sokunknak kellene kínlódniuk. Ennek kezdeti lehetősége már adott, hisz a www.magyarorszag.hu portálon elérhető közel 800 ügyleírás (jelentős részüket hivatalunk szakemberei készítették). Tőlünk ered a KÖZigazgatási ÜGYmenetek rendszer ötlete is, amelynek kivitelezését a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Informatikai Központjával végezzük évek óta. Segítségével elérhető, hogy mind az ügyintéző, mind az ügyfél oldalán pusztán a számítógép (és az INTERNET) elegendő legyen az ügyintézéshez. Mindezekhez állami támogatás – szakértői és anyagi - szükséges, ám napjainkban erre kedvező lehetőségek kezdenek mutatkozni (pl. informatikai minisztériumi, majd az európai uniós pályázatok). Ezeken hivatalunk kedvező eséllyel indulhat, a képviselőtestület további támogatásával. Az pedig a bennünket keresők dolga, hogy melyik elérési módot választja, a mi teendőnk, hogy bármelyiken minőségi, ügyfélbarát, kényelmes szolgáltatást élvezhessenek.

Összességében úgy látjuk, hogy Hajdúszoboszló városa, önkormányzata, valamint a polgármesteri hivatal jó esélyekkel válhat "európai unióssá". Bár rengeteg újszerű feladatunk van napjainkban is és még hosszú ideig, de a város előnyére szolgálhatnak az új lehetőségek, a fejlődés nem torpan meg, hanem folytatódhat.

Hajdúszoboszló, 2003. november 18.


   
    

Dr. Vincze Ferenc
Hargitai, Katalin