Azt, hogy mennyire jellemző, hazánkban, hogy csak akkor figyelünk fel a veszélyre, amikor megtörtént a tragédia, nem tudhatjuk, hiszen a preventív intézkedésekről viszonylag ritkán szól a média, hiszen abban nincs vér, nincsenek áldozatok, sem pedig gyászoló tömeg.
Örkény mindenesetre azt írta, hogy csak a közvetlen veszélyre figyelünk fel, mivel, amíg testet nem ér, semmi különbség egy kiköpött cseresznyemag és egy kilőtt puskagolyó között.
Ezért is jóleső érzés leírni, hogy Kaposváron, a Raktár utcában a gépjárműforgalom növekedése miatt a közeljövőben félsorompót szerel fel a MÁV. A közeljövőben, majd 13 vasúti kereszteződést korszerűsít a vállalat, hogy ezzel is csökkentse a balesetveszélyes helyek számát.
1995 óta 87 ütközéses baleset történt a Dunántúlon, aminek közel fel Somogy megyében történt, ami mindenképpen figyelmeztető erejű adat. A statisztikák szerint ahol a fénysorompó mellett fizikai korlátja is van a tovább haladásnak, legalább egyharmaddal csökkent a balesetek száma. Nem csekély beruházást igényel az eszközök felszerelése, de az emberélet nem mérhető pénzben, ezért a MÁV mindent megtesz annak érdekében, hogy csökkentse a kockázatot. Egy új fény-és félsorompó felszerelési költsége 30-35 millió forint között mozog, míg a meglévő fényjelző készülék fél-csapórúddal történő kiegészítése 10 millióba kerül. A MÁV az országban az idén 650 millió forintot fordíthat ilyen felújításokra.
Most már csak nekünk kellene odafigyelnünk és betartanunk a szabályokat, amik minket hivatottak védeni.
|