Gyurcsány Ferenc bejelentése alapján sokan számolgatják az új családtámogatási rendszer hozadékát. A legnagyobb ellenzéki párt szerint ez csak a támogatások átcsoportosítása, sőt lesznek akik még rá is fizetnek.
Lássuk a tényeket: 1998 és 2002 között nem változott a családi pótlék összege, vagyis még csak az inflációval sem lett korrigálva, helyette azonban egy nagyon lendületes adókedvezményt ismerhettünk meg, aminek keretében egy gyermek után havonta 3000, 2 gyermek után 4000, 3-után pedig 10000 forint családi kedvezményt vehettek igénybe gyermekenként. Megyénkben, átlagosan 77000 Ft értékben vették igénybe ezt a fajta kedvezményt a családok, ami havonta alig több mint 6400 Ft. Ez azt jelenti, hogy nem igazán tudtak élni a felkínált adókedvezménnyel, ami érthető, ha tisztában vagyunk a somogyi bérekkel. Ellenben, ha a teljes összeg családi pótlék formájában lenne kifizetve, nagyon sok család a jelenlegi összegnél valóban sokkal többet kapna.
2005-re vonatkozóan az egy gyermekes családok 5600 forintot, a 2 gyermekesek pedig 11200 forint családi pótlékot kapnak. Az új rendszer ezt az összeget emelné duplájára 2006-tól úgy, hogy közben a családi adókedvezményt (részben) eltörölné. Az ellenzők szerint a támogatások átcsoportosítása csupán csak pár száz forintos emelkedést jelentene. Sőt, lesznek, akik még kevesebbet is kapnának. Valóban, egy ilyen változás magával hozza, hogy lesznek, akiknek kevesebb jut, de ha utánna számolunk, akkor kiderül, hogy ők ezt nem feltétlenül fogják megérezni.
Hosszú idő után, 2002-ben lett először megemelve a gyermekek után járó pótlék összege, amit azóta is évről évre korrigál a kormányzat. Az új rendszer, amiben összevonnák a családi pótlékot, a családi adókedvezményt és a rendszeres gyermekvédelmi támogatást, leginkább azoknak kedvez, akik alacsony jövedelműek, hiszen eddig az adókedvezményben ők nem részesedhettek, a gyermekvédelmi támogatás pedig –mivel az jövedelem függő- sokszor „megnehezítette” a munkavállalást, hiszen nem egyszer arról kellett dönteni, hogy havi pár ezer forint plusz jövedelemért kellett volna elmenniük dolgozni, mivel az új jövedelmi státuszukban már nem lettek volna jogosultak a támogatás folyósítására. Vagyis az ellenzéki kritikákkal szemben, éppen hogy arra sarkalná a változtatás a szülőket, hogy munkát vállaljanak. Emellett a tárgykörben nyilatkozók nagyvonalúan elfelejtik azt is, hogy a jelenlegi tervezet, ugyan jövedelemhatárhoz kötve, de megtartaná az adókedvezmény intézményét a 3 és többgyermekes családok esetében.
|