„A honvédség távozása Taszárról nem fiaskó, hanem egy új kihívás, valaminek a kezdete. A cél: Taszárnak repülőtérként kell tovább működnie. Az, hogy ez polgári vagy katonai hasznosítással, bérleményként vagy a tulajdon értékesítésével történik, másodlagos szempont.” Ezt Gyenesei István, a Somogy Megyei Közgyűlés elnöke mondta ma azon a sajtótájékoztatón, ahol a „Dél-nyugat-magyarországi Taszár repülőtér fejlesztési terveinek” befektetői felhívását mutatták be a sajtónak. A készítők egy logisztikai bázist álmodtak Taszárra, s évi 2,5 milliárdos üzemeltetési költséggel és 10 éves megtérüléssel számolnak. Eddig többek között kínai, olasz, amerikai és holland befektetők érdeklődtek Magyarország második legnagyobb repülőtere iránt.
![Forrás: www.taszar.com Forrás: www.taszar.com](http://store1.digitalcity.eu.com/store/clients/release/AAAAMQNL/img/Taszari_Repter_2006.01.18-18.50.28.jpg)
Mint ismert, a több mint fél évszázados használat után a honvédség 2005. végén elhagyta a taszári Kapos Bázis Repülőteret, a létesítmény őrzését a kaposvári Boconádi logisztikai ezred egy őrző-védő cégre bízta. Az állami tulajdonú létesítmény használati jogát a honvédség ez idáig nem adta át a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak. A KVI-hez a Somogy megyei és a taszári önkormányzat már egy évvel ezelőtt 50-50 százalékban beadta igényét a tulajdonra. Az átadás leghamarabb fél év múlva történhet meg.
- A fő célunk nem a tulajdon megszerzése, hanem az, hogy Taszár továbbra is működő repülőtér legyen. Lehetséges, hogy a megoldás a honvédség találja meg, s a további közös katonai-polgári hasznosítás sem kizárt – mondta Gyenesei István. – A repülőtérnek működnie kell, új munkahelyeket teremtve, és meghatározva a régió fejlődését.
Dr. Léderer Károly, a tanulmányt készítő Transinvest Kft igazgatója elmondta: az 540 hektáros területen 92 épület áll, összértéke 5-6 milliárd forint. Megerősítette: Taszár földrajzi és meteorológiai szempontból a legkiválóbb helyen van a magyar repterek közül. Meghatározó az is, hogy két 2500 méteres, 60 méter széles kifutóval csak ez a létesítmény rendelkezik. A légi irányítás korszerű technikája mintegy 1,9 milliárd forintért építhető ki.
- Taszáron hosszú távon a logisztikai, áruszállító, -gyűjtő és -elosztó bázis működtethető, ipari parkokkal körülvéve – mondta Léderer Károly. - Évi 2,5 milliárdos költséggel és 10 éves megtérüléssel lehet számolni, amennyiben sikerül évi 135 ezer tonnás forgalmat bonyolítani. Az európai repterek kapacitása a terület és a légtérhasználat korlátai miatt már szűkülnek, s ebben lehet Taszárnak nagy esélye.
|