A járulékcsökkentés nem borítja
fel a társadalombiztosítást. Továbbra is fenntartjuk azt a javaslatunkat, hogy
29-ről 19 százalékra csökkenjen a járulékkulcs július elsejétől. A korábbi
tendenciák, adatok alapján elmondható, hogy lehetőség van 120 ezer új munkahely
létrejöttére egy ilyen határozott és jelentős járulékcsökkentés hatására –
mondta minapi sajtótájékoztatóján Varga Mihály, az Orbán kabinet volt
pénzügyminisztere.
A Fideszes javaslat előremutató,
azonban nem érett meg az idő egy ilyen reformelem azonnali bevezetésére. A javaslat,
nagymértékű félreszámolásra és tévedésre utal. Szakértői vélemények szerint egy
ilyen döntés 500-650 milliárd forintos bevételkiesést jelentene – amit az
ellenzéki párt szerint kompenzálna a 120 ezer új munkavállaló. Ez a számítás
azonban biztos, hogy valótlan adatokat vesz alapul. Egyrészt, mert a
vállalkozásoknál maradó többletforrás jelentős része az ott jelenleg is
dolgozók bérfejlesztésére fordítódna – főleg azokon a helyeken, ahol működik
érdekképviselet.
Ha tovább számolunk, akkor még inkább
látszik, hogy a Fideszes javaslat csődbe döntené az országot. A járulékteher
egylépcsős csökkentése, már az első hónapban bevételkiesést jelentene, míg a
pozitív hatások, csak jóval később jelentkezhetnének és akkor sem akkora
mértékben, hogy a fellépő hiányt kompenzálni tudják. Magyarországon a
vállalkozások tőkehiánnyal küzdenek, vagyis nem lennének képesek a
többletforrásokat kiegészíteni úgy, hogy jelentős munkahelybővítésre legyenek
képesek.
Abban az esetben, ha
megvalósulnának a Fidesz által vizionált számok, vagyis valóban 120 ezer új
munkahely jönne létre a járulékcsökkentés hatására, akkor, ha a hiány teljes
pótlását tekintjük célnak, havi 350-450 ezer forint járulékbefizetéssel kell
számolnunk személyenként. Ezt az összeget természetesen bizonyos mértékben
korrigálni kell, hiszen nem csak plusz bevételhez, de csökkenő kiadással is
számolnunk kell az alacsonyabb munkanélküliség miatt, de lényegében ez a
tehercsökkenés sem változtat lényegesen az elvárásokon. Ezek a számok
irreálisak. Egyrészt azért, mert a magyar munkavállalók nem rendelkeznek olyan
bérrel, aminek ekkora lenne a járulékvonzata – hazánkban az átlagbér nem éri el
a várt összeg 50 százalékát –, másrészt pedig
a hazai munkanélküliek jelentős része az alacsonyan kvalifikált rétegekből
kerül ki, ahol jó esetben a minimálbért keresik az emberek. Problémát jelentene
az is, hogy a növekvő technológiai fejletség nem ezeknek a munkavállalóknak
nyújtana lehetőséget, így eleve kérdéses, hogy lenne e ekkora mértékű szabad
munkaerő a piacon.
Varga Mihály a sajtótájékoztatón
elővette azokat a politikai elemeket is, melyek szintén nem a valós analógiát
voltak hivatottak mutatni a két kabinet között. A Medgyessy-Gyurcsány-kormánynak
1,5 százalékos munkanélküliség növekményt írt a számlájára, amit az
Orbán-kormány 230 ezer új munkahelyével állított szembe. A volt
pénzügyminiszter nem foglalkozik azzal, hogy Magyarországon a munkanélküliségi
ráta növekedett és nem a munkanélküliség maga, hiszen ez egy növekvő foglalkoztatás
mellett – a jelenlegi adminisztráció működése alatt, az elmúlt években, átlagosan 20 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma – lehetetlen, vagyis Varga Mihály, bár igazat mondott, a valósághoz semmi
köze nem volt az általa ütköztetett adatok összehasonlítása.
Szintén kritikaként jelenik meg
az ellenzéki képviselő szavaiban a növekvő államháztartási hiány, viszont
elfelejtette megemlíteni, hogy a szocialista-szabaddemokrata kormány sokszorta
többet költött az olyan infrastrukturális beruházásokra (pl. autópálya), amik
elősegíthetik a foglalkoztatás további bővítését, mint elődje.
A Fideszes javaslat nem
megalapozott, és olyan álomszámokat vesz alapul, melyek teljesülésére esély
sincs, ugyanakkor tény, hogy nagyon jól hangzik az ilyen mértékű csökkentés. A kérdés
csupán az, hogy egy esetleges jobboldali győzelem esetén miért ábrándulnának ki
a választók az új kormányból? Azért, mert Orbán megismételné azon tézisét, hogy
más a kampány és más a választás, vagy azért, mert – ebben az esetben –
betartaná az ígéretét, ami vagy a költségvetés csődjéhez, vagy nagyarányú
adóemeléshez, vagy az euró bevezetésének 137 éves eltolásához vezetne.
|