A Pécsi Ókeresztény Sírkamrák
rengeteg olyan művészeti értéket képvisel, melyek nélkül mi magunk is
szegényebbek lennénk. Akár jártunk már Pécsett, akár csak tervezzük, egy
kirándulást mindenképpen megérnek ezek az 1600 éves emlékek. Bár a halál sosem
szép, eleink képesek voltak művészetet vinni az elmúlásba. Szerkesztőségünk várja
az ötleteket, hogy milyen műemlékekkel foglalkozzunk a későbbiekben.
Ókeresztény mauzóleum
1975-ben a Pécsi Bazilika – amit szintén a IV. században
kezdtek el építeni – előtti tér felújításakor kerültek felszínre az első
leletek. Akkor, a Bazilikával nagyjából egyidőben épült Ókeresztény mauzóleumot,
egy nagyméretű keletre tájolt egyhajós kápolnát tártak fel. Alatta a szintén
akkortájt épült, de szerkezetileg tőle független kisebb cubiculumot, sírkamrát
is találtak. A díszítésből és a felhasznált anyagokból arra következtethetünk,
hogy korának híressége számára emelték az épületegyüttest. Az itt elhelyezett
halott valószínűsíthetően a III. században kerülhetett a sírkamra déli
oldalába, legalábbis márvány szarkofágja erről tanúskodik. A sírkamra falait
bibliai tárgyú freskók és növényi ornamentika borítja, a figurális ábrázolások
között pedig márványhatású festést találunk, mindezek szép kiművelése szintén
az elhunyt társadalmi szerepére utalhat. A freskók Ádámot és Évát ábrázolják a
paradicsomban az almafával és a kígyóval, illetve Dániel prófétát, akit az
oroszlánok vermébe vetettek. A keleti falon egy Krisztus-monogram töredéket illetve
egy fehér ruhás ülő alak ábrázolást látunk.
I. sz. (Péter Pál) sírkamra
224 éve, 1782-ben került elő az első ókeresztény emlék, és
2000-ben kezdődött a el a legújabb lelet, egy nyolcszögalakú sírkamra
feltárása. Az addig eltel évszázadok alatt 16 sírkamrát és több száz sírt és az
azokban fellelt több ezer késő-római kori tárgyat adott a régészet a kultúrált
világnak. A kétszintes épületben meglepően jó állapotban találták meg a
dongaboltozatos sírkamrát. Falait freskók borítják, melyek keresztény
szimbolikája pontos képet ad számunka az adott kor vallási értékeiről. Amikor
valaki belép az ajtónyíláson, Péter és Pál apostol alakját láthatják (innen az elnevezés),
ahogy Jézus jelenlétét szimbolizálva rámutatnak egy Krisztus-monogramra Az
oldalsó falak Ádám és Éva, Noé, a háromkirályok, Jónás, Szűz Mária és a gyermek
Jézus történetét tárják elénk az akkori hitvilágnak megfelelően. A gazdag
növényi és állati (galambok, pávák) ornamentikával díszített boltozaton négy
kör alakú keretbe foglalt portrét találunk, ami feltételezhetően a temetetteket
ábrázolja.
II. sz. (Korsós) sírkamra
Ahogy az „egyes számú” sírkamra is az abban található egyik ábrázolásról kapta
modernkori nevét, nem volt ez másként a „kettes számúnál sem”. A cubiculum
északi falába mélyesztett aprócska fülke falán egy kancsó és egy pohár került
ábrázolásra, ami az oltárszentséget szimbolizálja. Az ilyen festmények nagyban
segíthetik a régészek munkáját, hiszen önmagukban képesek viszonylag pontos
kormeghatározást adni, csupán az alkalmazott mintázatok alapján. A falak ebben
a sírkamrában is gazdagon díszítettek. Geometrikus és növényi ornamentikája a
Paradicsomkertet idézi. Az akkori vallásos ábrázolásnak sajátja volt a
paradicsomi állapotok megidézése. Teológusok között is vitatéma, hogy ezen
festmények az egykori tökéletességnek állítanak emléket, vagy inkább a
tervezett jövőképet próbálják kivetíteni halottaik köré, így csökkentve a szeretteik
elvesztésének fájdalmát.
A kornak megfelelően, a föld alatti, – építésekor – dongaboltozatos,
festett falú sírkamra felett kápolna található. A sírkamrában két sírt találtak
a régészek, melyek egyike igazán különleges, kettős fenékburkolatú sír.
Ókeresztény temetőkápolna
Az észak-déli tengelyű építmény északon apszissal zárul. Az
apszisban Kr. u. 390 körül ülőpadot alakítottak ki és egy kőből készült oltárlapot
helyeztek el, majd egy alacsony kerítéssel elzárták azt a gyülekezési tértől,
ezzel is növelve annak tekintélyét. Ez az épületrész valószínűleg az itt
elhelyezett halottak emlékére megtartott "lakoma" céljára szolgált.
Belső terében a padlószint alatt négy sír került elő. A
temetőkápolna azonban sokban különbözik Sopianae akkori temetkezési épületeitől,
itt ugyanis nem sírkamrába, hanem az épület belső járószintje alá mélyített
sírokba temették a város keresztény lakosait.
Pécs kultúrája a múltjában gyökeredzik, talán ezért is olyan
fontos az itt élőknek a származásuk. Ha valakinek, csak egyszer is, köze volt
Pécs városához, nem felejti el, hogy mit kapott ettől a különleges hangulatú
településtől. Évszázadok és hódítók nyomták rá a bélyegüket, de ahelyett, hogy
elveszítette volna identitását, inkább magába építette a megszállók lelkületét,
ami egyre erősebbé tette. Ma pécsinek lenni, vagy Pécsről származni sokaknak
egyenlő a magyarsággal. Az örök túlélő városba rendszeresen vissza kell térni.
A várossal csak a jövőben megismerkedőkre is gondoltunk,
amikor az elengedhetetlen történelmi háttérről is ejtettünk néhány szót, hiszen
ennek felvázolása nélkül nem áll kellő segítség a rendelkezésünkre, a múlt
emlékeiből adódó, és azokkal kapcsolatban felvetett kérdések megválaszolására.
Tudnunk kell élni azzal az „ajándékkal", hogy a IV. századból
ránk maradt kultikus épületek olyan állapotban kerültek feltárásra, ahogy azok
a amilyenben a népvándorlás korában
voltak.
|