Gyurcsány Ferenc január 24-én az Országos
Nyugdíjfolyósító Főigazgatóságon tett látogatást, ahol sajtótájékoztató
keretében fejtette ki véleményét az igazgatásban résztvevők, a nyugdíjasok
helyzetéről. Egy ilyen rendezvényen azonban nem kerülhető ki, hogy politikai
tartalmú kérdések is felvetődjenek, így a miniszterelnök itt is elmondta, hogy
miért veszélyes, sőt kezelhetetlen a Fidesz járulékcsökkentési javaslata. Az alábbiakban
a kormányfő megnyilvánulását tartalmi változtatás nélkül közöljük.
A nyugdíj és a nyugdíjszerű
ellátások, a jóléti és szociális ellátások körében az egyik leginkább ismert és
az egyik legfontosabb ellátási forma, összességében hárommillió embert ismer.
Mindeközben a nyugdíjfolyósításban, megállapításban résztvevő igazgatás az az
egyik legkevésbé ismert területe a széles értelemben vett államigazgatásnak.
Mindez azért történik így, mert széles és általános az elégedettség azzal,
ahogyan a nyugdíjigazgatóságban közel négyezer ember tisztességgel és jól végzi
a munkáját.
Ha kutatunk az emlékeinkben,
akkor is nem vagy alig találhatunk olyan kifogást, panaszt, kritikát az elmúlt
évtizedben, amely a magyar nyugdíjigazgatásra vonatkozik. Egy nagyon magasan
felkészült szakmai csapat, egy, a nyugdíjigazgatás, a nyugdíjelmélet,
nyugdíjpolitika iránt nagy vonzalmat, szakmai vonzalmat érző csapat az, amely
itt dolgozik, nagyon kis fluktuációval, hosszú életet betöltő karriernek
lehetőséget és teret adva.
Szeretném megköszönni ezen a
ponton is, hogy Magyarországon, miközben nagyon-nagyon sok minden változott az
elmúlt 15 évben, időnként nagyon hangos a közélet és időnként sokfajta vitánk
van, a magyar nyugdíjigazgatóság és maga a nyugdíjigazgatás képes volt
megőrizni a politikától való intaktságát, függetlenségét, semlegességét. Képes
volt nagyon gyorsan olyan minőségű szolgáltatást nyújtani, amely a nyugdíjasok,
a biztosítottak megelégedésére van, és folyamatosan tele vannak olyan
tervekkel, szándékokkal, amely a nyugdíjrendszer átalakítására, javítására,
korszerűsítésére vonatkozik.
Jó szakmai partnerek, olyan
partnerek, akik egyébként minden, a mi kormányunk időszakában tett nyugdíjlépés
előkészítésében és a döntés meghozatalában közvetlenül részt vettek.
Köszönöm a főigazgató úrnak,
köszönöm a megyei igazgató kollégáknak, és köszönöm az ő munkatársaiknak is.
Ráadásul nem tettük könnyűvé az elmúlt négy évben az ő életüket, mert nagyon
sok változás történt. A változásoknak egy jelentős része az nem egyszerűen a
nyugdíjak emeléséből származik, hanem új nyugdíjellátási elemeknek a
bevezetéséből származik. Ilyen a 13. havi nyugdíjnak a bevezetése. Ilyen nagyon
fontos elem a méltányossági nyugdíjnak a bevezetése, amely összességében ebben
a négy évben a méltányossági nyugdíj-megállapítások száma el fogja érni az
összesen félmilliót, ami egy nagyon jelentős szám. Mondhatjuk persze azt, hogy
ezek nem egy esetben 3-4-5 ezer forintos kiegészítések csak, amelyek egyik
oldalról talán nem tűnnek soknak, viszont azoknak a nyugdíjasoknak, akiknek
30-40 ezer forint nyugdíja van, ez érdemi hozzájárulás ahhoz, hogy könnyebb és
nyugodtabb legyen az életük.
A nyugdíj-főigazgatóság szakemberei,
szakértői játszották a kulcsszerepet a következő öt évre szóló
nyugdíjkorrekciós program kialakításában. Ebben nem a kormány közvetlen
politikai részvétele volt a meghatározó az előkészítésben, csak a döntésben.
Azok a feszültségek, amelyek a mai nyugdíjrendszert terhelik, ezeket a
feszültségeket a magyar nyugdíjrendszert legjobban ismerő igazgatási kollegák
voltak azok, akik elemezték, felvették, és az enyhítésükre megoldásokra
javaslatot tettek. Ez a nyugdíjkorrekciós program elindult. Tudják, hogy idén
januárban indítottuk: a házastárs jogán özvegyi nyugdíjat kapó nyugdíjasok
számára indult el egy kétszer 10 százalékpontos nyugdíjemelés, ami
összességében 7000 forintot fog jelenteni.
Mi úgy gondoljuk, hogy továbbra
is azt az utat kell járni, ahol a szakmai elemzés, szakmai munka,
döntés-előkészítés itt zajlik a magyar nyugdíjrendszert jól működtető
főigazgatóságon és az ő közvetlen szakmai környezetében. A politika pedig –
beleértve a kormánypolitikát – az itt kidolgozott alternatívából való korrekt
döntésben vállal csak szerepet. Tudni illik a nyugdíjrendszer az a rendszer –
és itt fejezem be – amely a leghosszabb hatású, 40-50-60 évre döntünk el
dolgokat. Itt tehát a rögtönzés azt gondolom, hogy nem jó tanácsadó. Aki ma
belenyúl a nyugdíjrendszerbe, annak nem egy következménye majd 30-40-50 év
múlva látszik. Ezért azt hiszem, hogy az a jó, hogyha nagyon erős szakmai
bázist megtartva azt a gyakorlatot folytatjuk, amit eddig mi folytattunk, hogy
politika picikét el a kezekkel a nyugdíjrendszertől és minden javaslat csak úgy
születhet meg, ha azzal maga a szakma is egyetért. Egyébként pedig politikusok
vitatkoznak egymással, aminek sok hitele úgysincsen a választók előtt, mert az
egyik ezt mondja, a másik azt mondja.
Én eddig a mi kormányzásunk időszakában,
az én miniszterelnökségem időszakában úgy tapasztaltam, hogy ez egy jó mód.
Hatékonyan tud összekapcsolódni társadalompolitikai akaratképzés és szakmai
álláspont. Ezt kell megőrizni a későbbiekben is.
Gyurcsány Ferenc ezek után kitért
a Fidesz legújabb konkrét gazdasági javaslataira is. – Ha nem lennének ezek
véresen komoly ügyek, akkor azt mondanám, hogy mulatságos. 3 és fél évig azt
hallgattuk, hogy a magyar gazdaság az lényegében tönkrement. Most egy hete azt
halljuk, hogy egyszer több, mint 600 milliárdot ki lehet venni a közösből, és
utána kivettünk 600 milliárdot, lehet még legalább 400 milliárddal többet
költeni. Énszerintem engedjük, hogy okos, bölcs, nagy szakmai hitellel
rendelkező kollégák minősítsék ezt szakmailag ezt a kérdést. Én politikailag
továbbra sem tudom másként minősíteni, mint a választás hevében megalapozatlan
és tévútra vivő javaslatoknak. De pontosan tudom, hogy nem az én dolgom ezeket
minősíteni, hanem vannak nálam erre avatottabb olyan szakértők, akik ki tudják
azt számolni, hogy mi, mennyibe kerül. Soha nem fogok ezen az úton elindulni,
újra megerősíthetem. A választás nem ígéretverseny. A választás
felelősségverseny. A felelősségversenynek pedig része a szakértelem, része a
hiteles becslés, a hiteles számolás. Nem lehet közös nemzeti jövedelmünk 5
százalékát egy hét alatt elígérni Magyarországon. Kérem szépen, ennél
énszerintem Magyarország felnőttebb.
|