A BKV és a fővárosi vezetés ismét nagyot „alkotott”. Az alig néhány hónapja forgalomba helyezett Combinok, a korán jött melegben leszerepeltek Budapest lezsúfoltabb villamos vonalán, a Nagykörúton.
Demszky mániája, lassan Budapest átkává válik.
A sárga pénznyelő hernyó eddigi pályafutását érdemes felidéznünk. A tender, amit a Siemens cég nyert, az övéknél előnyösebb ajánlatok mellett, már az, több mint furcsa volt. Aprócska gond volt csupán, hogy a világ 15 nagyvárosából 400 villamost vontak vissza konstrukciós hiba miatt. Sebaj, megvettük mind a 40-et, darabját 1 milliárd forintos áron, bár már több mint egy évtizedes konstrukció volt. Már a próbaüzemnél bebizonyosodott, hogy tényleg bevásároltunk vele. Az üzembe állítás alatt, az volt a hír, ha eltelt egy nap úgy, hogy a villamos nem romlott el. Mindennaposak voltak a meghibásodások, a BKV, és a főváros vezetése nem győzött mit kitalálni, a hibák kimagyarázására. Már akkor köztudott volt, hogy költségcsökkentés címén, a légkondi nélküli sárgaságokat vásároltuk meg, és már akkor tudni lehetett, hogy ebből komoly gondok lesznek. Lettek is.
Érdemes felidézni a korabeli BKV-s nyilatkozatot ezzel kapcsolatban. Az egyik nagyon okos ember így nyilatkozott: „a klímaberendezés használatát a magyarországi időjárás nem teszi szükségessé”. Aki egyszer is utazott ezen a villamoson az tudja, hogy olyan, mintha egy terráriumban utazna. Hatalmas, zárt ablakok átengedik a napfényt, az elhúzható rész olyan magasan van, és olyan kicsi, hogy szinte semmi levegőt nem enged be. Az ülőhely fapados, és kevés.
Így csak az nyilatkozik, aki életében nem utazott tömegközlekedésen. Igaz, a légkondicionált, sokmilliós autócsodákból nehéz átérezni az átlag budapesti gondját, aki nap, mint nap káromkodva várja a járatokat, és hering módjára utazik 30-34 fokban. Idén májusban a magyarországi időjárás mégis szükségessé tette a klímaberendezések beszerzését.
Pénzszórásból, vagy dilettantizmusból egyből háromféle hűtési technikával próbálkoznak. Az egyik kísérleti villamoson duplájára növelt nyitható ablakfelület lesz, a másik kettőn két különböző szellőztető rendszert tesztelnek.
Felmerül a kérdés, ha már Demszkynek ez kellett, miért nem a klímás változatot vásárolták? Ha egyből azt veszik, kevesebb pénzünkbe kerül, mint a tesztelgetés, vásárlás, és beszerelés. A BKV állami támogatása 12 milliárd forintról 32 milliárd forintra nőtt, és így is 11 milliárdos hiánnyal zárták a tavalyi évet! A beruházások túlnyomó részét a sárga hernyó beszerzése, javítása és a soha el nem készülő 4- es Metró felemésztette.
A Munkáspárt megkérdezné Demszky Gábort, a „Combino atyját”, a BKV előző, és mostani vezérigazgatóját, hogy ki a felelős azért, hogy több milliárd forint elköltése után még mindig nem működik megfelelően a körúti villamos? Megkérdeznénk, hogy az utólagos szerelések mennyivel kerülnek többe, nekünk adófizetőknek, és ki ezekért a felelős? Megkérdeznénk, hogy a tavaly ezek miatt leállított fejlesztések mikor, és milyen pénzből fognak megvalósulni? Végezetül szeretnénk választ kapni arra a kérdésünkre, hogy a 7-es busz vonalára tervezett megalomániás ötlet, a 25 méteres buszhernyó mennyibe fog nekünk kerülni, és egyáltalán mi szükség van rá?
Munkáspárt Nagy-Budapesti Regionális Elnöksége
|