Nemzetközi iskolai program a globális kérdések (klímaváltozás, környezetszennyezés, túlnépesedés, konfliktusok stb.) mindennapi életünkre gyakorolt hatásainak megértésére.
A programot 2011. március 22-én a budapesti Molnár Ferenc Általános Iskolában megrendezésre kerülő esemény zárta le.
Budapestről, Győrből, Pécsről, Szegedről, Tiszavasváriból és az ország más pontjairól érkeztek diákok és pedagógusok a „Szegénységből virágzásba” projekt záró konferenciájára.
A rendezvényt Simonyi Gyula, a BOCS Alapítvány elnökének köszöntője nyitotta meg. A délelőtt folyamán a tanárok szakmai előadásokon vettek részt.
Elsőként Richard Dawson egy órás workshopján mutatta be a brit környezeti nevelési jó gyakorlatokat.
Az előadó a BOCS Alapítvány angol partner szervezetének, a 60 éves tapasztalattal rendelkező Field Studies Council-nak képviseletében érkezett hazánkban.
Ezután globális kitekintés következett, az Alapítvány elnöke gondolatébresztő előadásában beszélt a családtervezés és a fejlődő országok problémainak összefüggéseiről, valamint felhívta a figyelmet a fejlett világ (köztünk hazánk is!) felelősségére a nemzetközi fejlesztésben.
Természetesen ez idő alatt a sok iskola küldötteként összejött félszáz fős diákság sem unatkozott.
Rövid ismerkedés után megtudhatták mennyire fenntartható az életstílusuk; kiszámolhatták személyes ökolábnyomunkat, azaz mennyire terhelik túl Földünket.
Majd a diákok munkacsoportokban dolgozták fel az úgynevezett kiáltvány ötleteiket, fenntarthatósági cselekedetek akcióterveiket, melyek megvalósíthatóak saját környezetükben.
A konferenciát megelőzően az iskolák elkészítették saját fenntarthatósági kiáltványukat, majd feltöltötték azokat a program honlapjára (www.poverty2prosperity.eu), ahol bárki online szavazhatott az általa legjobbnak vélt kiáltványra.
A kiáltványok kidolgozásában a felkészítő tanárok és a diákok segítségére volt a bolgár, brit és ghánai civil szervezetetekkel közösen kidolgozott Oktatócsomag a globalizáció kihívásaihoz. Ezt a tanároknak készült globális nevelés kézikönyvet jó gyakorlatként egyre több iskolában használják.
Ebéd után a munkacsoportok röviden bemutatták az elkészült kiáltvány tervezetüket majd kiválasztásra került a legjobb terv, ami ezzel elnyerte az országos kiáltvány címet.
A program nem titkolt célja, hogy a diákok befolyásolják a döntéshozókat. Ennek érdekében 2011 májusában az országos kiáltvány megalkotói - a Telki Általános Iskola és a budapesti Károly Mihály Magyar Spanyol Tannyelvű Gimnázium tanulói – a Jövő Generációk Ombudsmanjának és az Oktatási államtitkárságnak prezentálják azt.
|