Adózás, helyi adók

Államigazgatás

Állatbarát

Állattartás

Balaton

Befektetés

Belföld

Bemutatjuk

Bér, jövedelem

Beruházás

Biztosítás

Borturisztika, borturizmus

Cégek, vállalkozások hírei

Cégvilág

Centrum Párt

Civil hírek

Család

Egészségügy / szociális intézmények

Egyesület

Egyházak

Elektronikus ügyintézés

Elemzések, tanulmányok

Életmód

Energiagazdálkodás

Építési ügyek

Építőipar

Érdekességek

Értékpapír forgalmazás

Események

EU

EU információk

EU pályázatok

e-ügyintézés

Felhívás

Felmérések

Fiatal Baloldal

Fiatalok

Fidelitas

Fidesz

FKGP

Foglalkozás egészségügy

Foglalkoztatás

Fogyasztóvédelem

Gasztronómia

Gazdasági hírek

Gazdaságpolitika

Gyermek és ifjúsági ügyek

Gyermeknevelés

Hazai sport

Helyi önkormányzat

Helytörténet

Honvédség

Humán

Idegenforgalmi információ

Információ

Informatika

Informatika és távközlés

Ingatlan

Innen-onnan

Innováció

Interjú

Internet / multimédia

Intézményfenntartás

Irodalom

Jegyzet

Jótékonyság

Karácsonyi ünnepségek

Karrier

Katasztrófavédelem

KDNP

Képviselők

Képviselők hírei

képviselő-testület

Kézilabda

Kiállítások, konferenciák

Kistelepülések

Kistérségek

Kitüntetés

Koncert

Konferencia

Kormányrendeletek

Kormányzati hírek

Kosárlabda

Költségvetés

Könyvismertető

Környezetvédelem

Közbeszerzés

Közbiztonság

Közérdekű információk

Közgyűlés

Közlekedés

Közlekedési információk

Közműépítés

Közműépítés és szolgáltatás

Köztársasági elnök

Közvélemény

Közvélemény-kutatás

Kulturális programok

Labdarúgás

Magyar foci

MDF

MIÉP

Miniszterelnök

Minisztériumok

MSZP

Munkaerő

Munkáspárt

Műszaki Tudományok

Nemzeti Fejlesztési Terv

Nemzetiségi ügyek

Nemzetközi sport

Nyelvoktatás

Nyugdíjasoknak

Nyugdíjpénztár

Oktatás

Olimpia

Orvosi Tudományok

Önkormányzati választás

Pályázatok

Parlament

Párthírek

Pedagógia

Pénzügyek

Piackutatás

Polgári védelem

Politika, közélet

Portré

Regionális programok

Rendezvény

Rendőrségi hírek

Sajtó

Sakk

Sport / fittness / szabadidő

Sportrendezvény

Szabadidő

SZDSZ

Szociálpolitika

Társadalom

Távközlés

Terrorizmus

T-Kisebbségek

Történelem

Törvény, rendelet, szabályozás

Tudomány

Tudományos hírek

Tudósítás

Turizmus

Utazás

Ünnepségek

Vagyongazdálkodás

Vagyonkezelés

Vállalkozásfejlesztés

Vallás

Vélemények

Vendéglátás

Vízszolgáltatás


Helyzetfelmérés a települési önkormányzatok bűnmegelőzési tevékenységének helyzetéről

KRIMINÁLEXPO 2005. november 4.

 

Az önkormányzatok - a közigazgatási hivatalok segítségével – felmérték saját közbiztonsággal kapcsolatos bűnmegelőzési tevékenységüket, a területükön folytatott munkálkodásuk aktivitását, kiterjedtségét, az érvényesülő tendenciákat.

 

Az önkormányzatok bűnmegelőzési tevékenységének legátfogóbb kifejezője, hogy a testületi munkának mennyiben képező részét - tárgyalják-e külön napirendi pont keretében - a település közbiztonságának helyzetére vonatkozó értékelés, illetve a bűnmegelőzés lehetséges feladatainak meghatározása. A legnagyobb arányban a megyei jogú városok (90,90%), a városok (78%), valamint a fővárosi kerületek (70,83%) foglalkoznak e témakörrel. Nem sokkal marad el ettől a nagyközségi testületek e problémakör iránti érdeklődése (66,22%). A téma fontosságának felismerését és az iránta megnyilvánuló önkormányzati felelősség növekedését jelzi, hogy a községi önkormányzatok is közel 40%-os arányban tűzték napirendre e kérdéskört. Országos átlagban az önkormányzatok 44,57%-a foglalkozott már e témával.
 
Kedvezőnek minősíthető, hogy a bűnmegelőzéssel való foglalkozást jelző önkormányzatok többsége a bűnmegelőzési tevékenységi körben már folyamatosan megvalósuló tevékenységekről tud számot adni. Ennek főbb területei a következők:


- felmérések készítése a település bűnözési sajátosságairól, a lakosság biztonságérzetéről;
- a prevenció rendszerének fokozatos kiépítése;
- a bűnmegelőzés szociális feladatellátással való összekapcsolódása;
- a megélhetési bűnözés megelőzése érdekében közcélú, közhasznú foglalkoztatás kialakítása;
- civilbiztonsági szolgálattal való együttműködés, riasztórendszer kiépítése;
- térfigyelő rendszer létrehozása;
- lakossági tájékoztató tevékenység szélesítése szoros együttműködésben a rendőrséggel, polgárőrséggel;
- tanyavédelmi program kialakítása;
- Szomszédok Egymásért Mozgalom (SZEM) megszervezése;
- Korszerű Megelőzési Program (KOMP);
- áldozatvédelmi iroda működtetése.

 

A bűnmegelőzéssel koncepciózusabban foglalkozó települési önkormányzatok mintegy egynegyede (az összes önkormányzat 11,8%-a) készített ez ideig bűnmegelőzési stratégiát, programot, a főváros, valamint többségében a megyei jogú városok 77,27%-a, a fővárosi kerületek 66,66%-a, a városok 40,15%-a rendelkezik bűnmegelőzési stratégiával. A nagyközségeknél ez 15,33%, a községeknél 19,67%.
 
Az Önkormányzati törvény szerinti önkormányzati bizottságokat a fővárosban, valamint nagyobb arányban a megyei jogú városok (54,54%), a fővárosi kerületek (58,33%) hoztak létre, míg a városok mintegy harmadában (28,78%), a kisebb településeken pedig elenyésző mértékben (nagyközségek 11,92%), községek (1,37%) alakítottak. Ezen önkormányzati bizottságokban az önkormányzati képviselők mellett a rendőrség szakemberei, bűnmegelőzési szakértők, a gyámhivatalok munkatársai, honvédség, határőrség, polgárőrség, katasztrófavédelem képviselője, az ÁNTSZ munkatársa, stb. tevékenykednek.

 

Az önkormányzatok által létrehozott közterület-felügyeletek az adott településen folyó önkormányzati bűnmegelőzési tevékenység szintén igen jelentős - egyre növekvő - szereppel bíró szervezetét jelentik. A megyei jogú városok 95,45%-a, a fővárosi kerületek 70,83%-a, a városok 56,43%-a hozta létre ezt a szervezetet. Jelenleg a nagyközségek 15,89%-a, míg a községek 1,49%-a működtet közterület-felügyeletet.
 
A felügyeletek alapvető feladata a polgárok köz- és biztonságérzetét befolyásoló közterületi rend, tisztaság, kulturált környezet biztosítása.

 

Hasonló felügyeleti, őrzési jellegű feladatot látnak el a településeken működő mezőőrök, halőrök, természetvédelmi őrök. A településeken 14,87%-ában működnek mezőőrök, 10,72%-ában halőrök és 3,95%-ában természetvédelmi őrök. Szerepük elsősorban vagyonvédelmi feladatokban ölt testet (termények védelme, falopások, orvhalászat megakadályozása), de egyre szélesebb körben kapcsolódnak be a környezetet károsító jelenségekkel szembeni fellépésbe (természetrongálás, engedély nélküli hulladéklerakás megakadályozása, stb.).
 
Az önkormányzatok tevékenységük egyre szélesebb területén ismerik fel az egymás közti együttműködésben rejlő  jelentős lehetőségeket. Országosan ez ideig 18,44%-ban vesznek részt az önkormányzatok bűnmegelőzési célú társulásokban. Legnagyobb arányt (40,90%) a megyei jogú városok közreműködésével  létrejött társulások jelentik. Bár sajátos a helyzete e tekintetben a fővárosi kerületeknek, mégis figyelemre méltó, hogy 12,5%-uk részt vesz bűnmegelőzési célú társulásban. A 2624 községből 463 önkormányzat vesz részt bűnmegelőzési célú önkormányzati társulásban (17,65%).

 

Az önkormányzatok a bűnmegelőzési feladataik megvalósításában kiemelt szerepet tulajdonítanak a rendőrséggel való együttműködésnek.  Országos szinten 63,5%  támogatja a rendőrség tevékenységét, különös figyelemmel a rendőrség adott településen kifejtett bűnmegelőzési munkájára is. A főváros, a fővárosi kerületek, megyei jogú városok 100%-ban, míg a városok 81,43%-ban, nagyközségek 85,43%-ban, míg a  községek is mintegy 60%-ban valamilyen módon támogatást nyújtanak a rendőri szerveknek.  (50 - 100 ezer forinttól 7 millió forintig)

 

Összességében a közigazgatási hivatalok közreműködésével elkészített felmérés jól láttatja, hogy az önkormányzatoknak a helyi közbiztonsággal, bűnmegelőzéssel összefüggő gondolkodásmódja, tevékenysége – elsődlegesen a kisebb települések esetében – még sok tekintetben a korábbi gyakorlatot, a feladat főként rendőrségi dominanciával történő végrehajtására hagyatkozást tükrözi. A települések többségénél még lényegesen kevesebb önállóság jelenik meg a települési bűnmegelőzési helyzet és abból eredő feladatok alapos átgondolása, a célok, intézkedések megjelölése és a végrehajtás koordinációja tekintetében. Másfelől – a körülmények szorító kényszere és a tudatos szakmai felismerés együttes hatásaként – a települési önkormányzatok egyre növekvő hányadánál fokozatosan felváltja a helyi közbiztonsággal és azzal összefüggő önkormányzati bűnmegelőzési tevékenységben az említett szemléletmódot egy korszerű gondolkodású, tudatos helyzetértékelésen, célkitűzésen alapuló, a lehetséges szereplőket jól koordináló, a szükséges eszközrendszert hatékonyan mozgósító helyi önkormányzati bűnmegelőzési tevékenység.


 

Publikálta
null