A Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulása (FÖPT), a Levegő Munkacsoport (LM) és a Lakóközösségi Szervezetek Szövetsége (LSzSz) sem ért egyet Demszky Gábor közelmúltban tett bejelentésével, miszerint a 25 százalékos ÁFA-kulcs csökkenésből eredő árcsökkentést jelentősen kerekítve adnák vissza a fővárosban parkolóknak, így a jelenlegi százhúsz forint helyett száz forint lenne az alapdíj. Az említett szervezetek inkább további emelést szorgalmaznak. Hogy egy rókáról hány bőrt lehet lenyúzni, azt nem tudom, de hogy a fent említett szervezetek, még az apró termetű ravaszdinál is jobban kihasználnák az autóstársadalmat, az elég egyértelmű. Úgy látszik, hogy a nagypolitika megosztó kommunikációjába néhány magáról megfeledkezett szervezet is beszállt.
Fürst György, a FÖPT vezetője a Stop!-nak adott interjújában egyenesen összekeveri társadalmi szerepeket. Sehol az Európai Unió területén nincs olyan szabályozás, ami az autós társadalom terheit a tömegközlekedéssel utazókra hárítja. Ez nem normális dolog – nyilatkozta az internetes lapnak, miközben azt javasolja, hogy a megemelkedett parkolási bevételekből finanszírozza a BKV a tanuló és nyugdíjas bérletek kompenzációját. Ez azt hiszem, tényleg nem normális dolog. Nem tudhatjuk, hogy Fürst úr gépkocsijára – ha van neki –, ki fizeti a parkolás díját, ahogy azt sem, hogy az üzemanyagot, a fenntartást, vagy akárcsak az autó megvásárlását. Aki viszont fizet ezért, az tudja, hogy nem olcsó „mulatság” ezen terhek elviselése, ha valaki – akár munkája révén – kénytelen használni a személygépkocsit.
A FÖPT közlemény adott ki, amiben a következőt olvashatjuk: "A díjemelés hatásaként így a 2005. évi 5 milliárd Ft parkolási bevétel 20%-a, azaz 1 milliárd Ft nettó árbevétel-növekedés várható, amely az összes nyugdíjas- és tanulóbérlet 2006. évi áremelését képes ellensúlyozni (mintegy 350.000 fő), vagy ebből a plusz 1 milliárd forintos forrásból megvalósítható lenne a már többször javasolt „családi bérlet” az Állam és a Főváros család-támogatási rendszerének kiegészítéseként" – itt már csak arra lennék kíváncsi, hogy Fürst úrnak milyen érdekeltségei vannak a BKV Rt.-ben? Lenkei Péter (LM) és Ignéczi Tibor (LSzSz) nevében ugyanakkor pont azzal érveltek, hogy a parkolási díjak emelése jelentősen csökkenthetné a forgalmat, ami javítaná a főváros élhetőségét. Most már csak az kellene eldöntenünk, hogy ki beszél itt zöldséget? Mert ha csökken a forgalom, akkor miből – tegyük hozzá: milyen jogon – lesz bérlet-kompenzáció? Ha viszont lesz plusz egymilliárd, akkor mitől lesz tisztább a levegő? A városvezetés a fentiektől függetlenül parkolási díj csökkentését terjeszti a Fővárosi Közgyűlés, hiszen nem akarják elvenni a parkoló polgároktól azt, amit az álam ad vissza nekik. A fenti három úrnak pedig azt tanácsolom, hogy ne nagyon akarjanak névjegyet adni az autósoknak!
|