Adózás, helyi adók

Államigazgatás

Állatbarát

Állattartás

Balaton

Befektetés

Belföld

Bemutatjuk

Bér, jövedelem

Beruházás

Biztosítás

Borturisztika, borturizmus

Cégek, vállalkozások hírei

Cégvilág

Centrum Párt

Civil hírek

Család

Egészségügy / szociális intézmények

Egyesület

Egyházak

Elektronikus ügyintézés

Elemzések, tanulmányok

Életmód

Energiagazdálkodás

Építési ügyek

Építőipar

Érdekességek

Értékpapír forgalmazás

Események

EU

EU információk

EU pályázatok

e-ügyintézés

Felhívás

Felmérések

Fiatal Baloldal

Fiatalok

Fidelitas

Fidesz

FKGP

Foglalkozás egészségügy

Foglalkoztatás

Fogyasztóvédelem

Gasztronómia

Gazdasági hírek

Gazdaságpolitika

Gyermek és ifjúsági ügyek

Gyermeknevelés

Hazai sport

Helyi önkormányzat

Helytörténet

Honvédség

Humán

Idegenforgalmi információ

Információ

Informatika

Informatika és távközlés

Ingatlan

Innen-onnan

Innováció

Interjú

Internet / multimédia

Intézményfenntartás

Irodalom

Jegyzet

Jótékonyság

Karácsonyi ünnepségek

Karrier

Katasztrófavédelem

KDNP

Képviselők

Képviselők hírei

képviselő-testület

Kézilabda

Kiállítások, konferenciák

Kistelepülések

Kistérségek

Kitüntetés

Koncert

Konferencia

Kormányrendeletek

Kormányzati hírek

Kosárlabda

Költségvetés

Könyvismertető

Környezetvédelem

Közbeszerzés

Közbiztonság

Közérdekű információk

Közgyűlés

Közlekedés

Közlekedési információk

Közműépítés

Közműépítés és szolgáltatás

Köztársasági elnök

Közvélemény

Közvélemény-kutatás

Kulturális programok

Labdarúgás

Magyar foci

MDF

MIÉP

Miniszterelnök

Minisztériumok

MSZP

Munkaerő

Munkáspárt

Műszaki Tudományok

Nemzeti Fejlesztési Terv

Nemzetiségi ügyek

Nemzetközi sport

Nyelvoktatás

Nyugdíjasoknak

Nyugdíjpénztár

Oktatás

Olimpia

Orvosi Tudományok

Önkormányzati választás

Pályázatok

Parlament

Párthírek

Pedagógia

Pénzügyek

Piackutatás

Polgári védelem

Politika, közélet

Portré

Regionális programok

Rendezvény

Rendőrségi hírek

Sajtó

Sakk

Sport / fittness / szabadidő

Sportrendezvény

Szabadidő

SZDSZ

Szociálpolitika

Társadalom

Távközlés

Terrorizmus

T-Kisebbségek

Történelem

Törvény, rendelet, szabályozás

Tudomány

Tudományos hírek

Tudósítás

Turizmus

Utazás

Ünnepségek

Vagyongazdálkodás

Vagyonkezelés

Vállalkozásfejlesztés

Vallás

Vélemények

Vendéglátás

Vízszolgáltatás


Sola scriptura

avagy


A Biblia, mint Best seller

 

A világirodalom legtöbb példányban elkelt, legtöbb nyelvre lefordított produktuma. Még nagy nehézségek árán sem tudnánk olyan kötetet mondani, amit csak megközelítőleg is fel lehetne lelni annyi háztartásban, mint a Bibliát, ugyanakkor nagy nehézségbe ütközne az is, ha még egy könyvet akarnánk keresni, ami olyan sok polcon hever „elfelejtve”. Sikk Bibliát tartani, de valami miatt, mégsem kapja meg azt az elismerést, ami megilletné.


Megszámolhatatlan vallás alapja, akár részben, akár egészében, mégsem ismerjük eléggé. Szavai igazak, és egytől egyig a valóságot írják le. Néhol tán nehezen érthető a nyelvezete, a mellőzése azonban mégsem ebből fakad. Ez a könyv ugyanis szakirodalom. Szakirodalom az élethez, amit csak akkor tudunk a benne rejlő teljességgel élni, ha minden szavát elfogadjuk, komolyan vesszük, és tudjuk, kötelező érvényű ránk minden gondolata. A Bibliát, van, aki csupán megvásárolja, van, aki elkezdi olvasni, majd leteszi, van, aki igyekszik végigolvasni, de feladja, és van egy szűk réteg, akik olvassák, értik, és követik. Akik csak divatból, könyvespolci kelléknek vásárolják, szóra sem érdemesek, akik elkezdik olvasni, azok általában vagy attól ijednek meg, hogy mennyi vér és pusztulás van benne, vagy attól, hogy rájönnek, képtelenek betartani a benne foglalt szabályokat, aki olvassák, de nem értik, azok általában vissza-visszatérnek hozzá, és egy idő után „megszeretik”, akik pedig olvassák és értik, azok rájönnek, az igazi szabály: a szeretet.

 

A legérdekesebb csoport a fentiek közül, akik megrémülnek a tartalmától, hiszen ők esélyesek az igazság meglátására, csupán még nincsenek felkészülve rá. Ez olyan, mint aki tudja, hogy le kellene szoknia a dohányzásról, el is tervezi, de nem azért nem hagy fel a szenvedélyével, mert nincs hozzá ereje, hanem mert úgy érzi, egy jó dolgot kell eldobnia. Valahogy így állhatnak sokan a Bibliához is, hiszen rohanó világunkba nehezen fér bele, hogy napnyugtakor befejezzük a munkát, hogy szombaton – igen, szombaton, tessenek elolvasni a Tízparancsolatot! – ne végezzenek még házimunkát se, vagy akár csak az, hogy étrendünkből száműzzük a disznóhúst, a harcsát, vagy a májat.

 

Ezek valóban kemény szabályok, de ha végiggondoljuk, hogy betartásukkal nem veszítünk, hanem éppen ellenkezőleg, akkor megértjük, a Bibliában lévő szabályok nem megkötnek bennünket, hanem megóvnak azoktól a dolgoktól, amik a vesztünket okozhatják.

 

Máté evangéliuma

 

A Biblia egyik legkedveltebb része a négy evangélium. Máté, Márk, Lukács és János kellő plasztikussággal írják le Jézus földi életét, de talán mindegyiknél közérthetőbb Máté leirata. Bár a Szentírás teljes egésze Istentől ihletett, nem lehet nem észrevenni, hogy a mindenható figyelembe vette közvetítői személyiségét és Jézussal kapcsolatos tapasztalatait. Máté, a vámszedőből lett apostol személyiségfejlődése szintén alap lehetett Isten számára, amikor az üzenetek tartalmát és stílusát meghatározta. Ahogy egy elemzésben olvashatjuk: Máté evangéliuma erősen zsidó jellegű. Legfőbb jellemzője, hogy a názáreti Jézus alakját Isten választott népének hagyományába ágyazza, illetve megmutatja azt is, hogy ez a Jézus nem tépi szét e hagyományok bilincseit, hanem beteljesíti azokat. A szöveg elejétől végéig érezzük a hagyomány és az újdonság közti feszültséget. Sem az előbbit, sem az utóbbit nem utasítja el a szerző, kölcsönhatásuk életszerűséget és új látásmódot eredményez – bár érdekes megközelítés, valójában igaz. Viszont tartalmaz egy szót, ami ebben az esetben semmiképp sem helytálló, ez pedig a szerző. Máté leírta a történetet, nem pedig szerezte azt. Isteni ihletettségéhez nem férhet kétség, hiszen olyan alapossággal írja le a történéseket, ahogy emberi elme képtelen lett volna emlékezni rá. Vagyis a mű szerzője, valójában nem más, mint Isten, Máté pedig egy nemes eszköz, aki méltósággal teljesítette feladatát.

 

Máté célja kimutatni, hogy Jézus életének eseményei miként teljesítik be az Ószövetség jövendöléseit. Jézus szenvedésének és halálának leírása közben mindvégig arról biztosít minket, hogy ezek a szörnyű események megfelelnek Isten akaratának, ahogyan azokat az Ószövetség megjövendölte. Bár hatalmában állna megváltoztatni az eseményeket, nem teszi, hiszen a megváltási terv csak abban az esetben teljesülhet be, ha Jézus végigjárja az utat, melynek vége a halál.

 

Az értelmező itt azt állítja: bizonyos pontokon (ő az evangélium 5. fejezetének 21-48-ig terjedő verseire hivatkozik) azonban úgy tűnik, Jézus ellentmond a törvény némely parancsának, sőt eltörli azokat. Megteheti, hiszen ő Isten fiaként a zsidó hagyomány hivatott értelmezője.

 

Nos, az értelmezés több mint hibás. Lássuk, mit is ír az evangélium, csupán 3-4 verssel korábban: Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem. Mert bizony mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, a míg minden be nem teljesedik.

 

Ebből is látszik, hogy félremagyarázás csupán, amikor azzal vádolják Jézust, hogy hatalmával visszaélve kikerülte a neki nem tetsző törvényeket.

 

Jézus személyazonosságát gazdag ószövetségi háttérrel rendelkező fogalmak fejezik ki: Jézus Dávid fia, a Messiás vagy Krisztus, a Bölcsesség és így tovább. E címek mindegyike Jézus személyiségjegyeit hordozza, de önmagában egyik sem írja le őt pontosan. A két leggyakoribb megnevezés az Emberfia és az Isten Fia. Az első cím a módot tükrözi, ahogyan Jézus magára alkalmazza ezeket a címeket, és ez valószínűleg Dán 7. fejezetének mennyei alakjával kapcsolatos. A második megnevezés pedig a királyi Messiásra utalva idézhette az Ószövetséget (ld. Zsolt 2; és 110). E címek Jézusra alkalmazva új jelentést kapnak, és messze túlmutatnak bármely ószövetségi értelmezésen.

 

Isten népének mibenléte szintén a hagyomány és az újdonság közti feszültségben fogalmazódik meg. Máté nem kételkedik abban, hogy Izrael Isten népe, ezért evangéliumának fő erkölcsi kötelessége kimutatni az ősi Izrael és az Isten által Jézusban létrejött új közötti folytonosságot. De ki az Isten népe Jézus jövetele után, és ki örökli királyságát? Máté válasza egyszerű és egyenes: azok Isten népének tagjai, akik Jézust követik. A Jézushoz való ragaszkodás nemcsak a zsidókat teszi Isten népévé, hanem ezáltal a nem zsidók számára is lehetővé válik, hogy Isten népéhez tartozzanak (ld. 21,41. 43).

 

Azon zsidókról, akik nem fogadják el Isten népének ezt az új meghatározását, Máté azt állítja, hogy "zsinagógájukhoz" tartoznak (ld. 4,23; 9,35; 10,17; 12,9; 13,54), ezt a képmutatók zsinagógájának is nevezi (6,2; 23,6, 34).

 

Máté ugyanakkor nem támad, és nem vádol, csupán Jézus szavaiból hangzik ki a kritika. És bár szerzősége az ihletettség miatt nehezen értelmezhető helyesen, mégis azt kell mondanunk, hogy személyének köszönhetjük azt a természetességet és közérthetőséget, ami leginkább az ő munkásságára jellemző.

 

A Bibliát megérteni akkor tudjuk, ha képesek vagyunk elfogadni, hogy tartalma nem egy nép misztikus meséje, hanem az ember teremtésének, megváltási tervének pontos leírása. Nehézséget okozhat a számunkra, hogy míg a Szentírás mindvégig ihletett, addig a fordításokról ugyanez nem mondható el. Számtalan véletlen hibát fedezhet fel benne, aki figyelmesen forgatja a „Könyveket”, de sajnos szándékos ferdítések sem ritkák. Még kellemetlenebb az, hogy a legnagyobb keresztény egyház is ragaszkodik olyan tévedéseihez, melyekről időközben egyértelműen kiderült, hogy egy figyelmetlenség szülte azokat. Ha az üzleti világot szemlélnénk és ott találnánk ilyen visszásságokat, akár el is fogadhatnánk, hogy az imázs megtartása csak akkor lehetséges, ha nem hívják fel a figyelmet a pontatlanságra, egy egyháznál azonban ez nem védhető. Ma már tudjuk, hogy a Mária kultusz is egy fordítási hibából indult, azonban abban is biztosak lehetünk, hogy a Római Katolikus Egyház nem fogja elismerni ezt a hibáját (sem).

 

A lehetősége mindenkinek megvan, hogy olyan szemmel olvassa a Bibliát, ami a befogadásról tesz tanúbizonyságot, de sose feledjük: Isten az, aki tévedhetetlen, nem az ember, márpedig, aki hibázhat, az hibázni is fog.

Publikálta
null