Lamperth Mónika Önkormányzati és területfejlesztési
miniszter Romániába látogatott, hogy a Hunyad megyei Déván részt vegyen egy
magyar iskola átadási ünnepségén. Az ottani tapasztalatokról kérdeztük.
HELYI LAPOK ONLINE: Milyen szerepe lehet egy magyar
miniszternek egy romániai általános iskola átadóünnepségén?
Lamperth Mónika: Ez a magyar iskola a román és a
magyar kormány összefogásával jöhetett létre. Én a Magyarországot most azért
tudtam itt képviselni, mert a kormányunk 300 millió forinttal támogatta az
intézmény megvalósulását. Ebben a térségben szórványban élnek a magyarok. Déván
9-10 százalék a magyar lakosság aránya, a szélesebb térségben, Hunyad megyében
pedig 5-6 százalék. Ez pedig azt jelenti, hogy itt még nagyobb jelentősége van
egy magyar iskolának, mint azokon az erdélyi településeken, ahol egy tömbben
nagyobb arányban élnek magyar emberek.
Az is látszott, hogy a helyiek és
a helyi RMDSZ vezetők számára, és az ottani magyar tanárok számára is mennyire
fontos ez az iskola. Nagyon jó hangulatban, megköszönve mind a két kormánynak a
közreműködését, zajlott az ünnepség; és én el is határoztam, hogy a kaposvári
civil szervezeteknél kezdeményezem, hogy támogassuk, segítsük ezt az iskolát. Úgy
látom, hogy ott minden pozitív hozzáállás, és segítő szándék pozitív
fogadtatást kap. Nagyon fontosnak tartják a kapcsolatot az anyaországgal.
HELLO: Milyen a megítélése az iskolának
a román anyanyelvűek között?
L.M: Az ünnepi beszédekben Déva román
anyanyelvű, román polgármestere elmondta – és ezt az ottani magyarok is
megerősítették – hogy Déván hagyományosan toleránsan és egymást segítve élnek
együtt a román és a magyar emberek. Itt is kiemelkedett egymás értékeinek a
megbecsülése. Vagyis ki merem jelenteni, hogy jól fogadják az új intézményt. Több
román városi és megyei vezetővel találkoztam a mai napon, és úgy érzem, hogy
eredményes tárgyalásokat folytattunk.
HELLO: A Déván élők mennyire tartják
jónak a Szülőföld-program azon elképzelését, hogy a támogatások által az anyaország
a szülőföldön boldogulást kívánja elősegíteni?
L.M: Itt szemmel láthatóan azt
fontosnak tartották, az iskolaigazgató, a tanárok, az RMDSZ helyi politikusai,
hogy legyen helyben magyarnyelvű iskola, és lehetőleg ne csak az általános
iskolai korosztály számára. Gondolnunk kell az óvódásokra és a középiskolásokra
is. A helyiek azt szeretnék, ha gyermekeik ott tudnának tanulni, és ott
találnák meg a boldoguláshoz vezető utat, és a megélhetésüket is. De természetesen
– és ezt már én teszem hozzá – mindenkinek saját, személyes döntése, hogy
miként tervezi az életét. Én arról beszéltem az ünnepségen, hogy mindenkinek
tisztában kell lennie azzal, hogy mindenért küzdeni kell, mert semmi sem esik
magától az ölünkbe, és arra biztattam a tanárokat is, hogy igyekezzenek minél
jobban felkészíteni a diákjaikat az életre!
HELLO: Egy Európai Uniós ország
minisztereként, hogy látja, mennyire fontosak a kissebségi kérdések Románia
uniós integrációja tekintetében?
L.M: Ezt nagyon fontosnak tartják. A
kint tartózkodásomat arra is felhasználtam, hogy megbeszéléseket folytassak
Borbély László, és Winkler Gyula RMDSZ-es miniszterekkel. Megállapodtunk abban,
hogy Magyarország átadja az Európai Uniós források felhasználásával kapcsolatos
tapasztalatait a román partnereinek; megállapodtunk abban is, hogy közös
projekteket készítünk elő. Ilyen például a Tisza vízgyűjtő területének
rendezése tanulmányának közös előkészítése, vagy a határon átnyúló turisztikai
projektek előkészítése és finanszírozása.
|