A példátlan konkurenciára példás szolgáltatásokkal készülnek

Már hagyományosnak tekinthető módon, veszprémi székházában ünnepélyes keretek között megtartott sajtótájékoztatón számolt be 2005-ös tevékenységéről a nyilvánosságnak az óév végén a Kinizsi Takarék. Itt jelentette be Lakatos Antal elnök azt is, hogy tízmillió forintot biztosítanak hangszervásárlásra és ezzel kiemelt támogatói lesznek a veszprémi Mendelssohn Kamarazenekarnak – amely egyébként ősztől Ajkán is bérletes koncertsorozatot indít.A Kinizsi Takarék ajkai fiókjában a legtöbb ügyfelet ismerősként köszöntik

A bank helyzetéről részletesebb áttekintést Balogh Ákos ügyvezető igazgató adott. Bevezetőjében utalt arra, hogy a hazai gazdaság – elsősorban a magas államháztartási hiány és főképp a kis- és középvállalkozások körében tapasztalható körbetartozások jelentős megugrása miatt – gondokkal küzd. A Kinizsi Takarék ügyfélkörében pedig éppen a kis- és középvállalkozások jelentős hányadot képviselnek, problémáik hatása ezért náluk is érződik. Mindennek ellenére a Kinizsi Takarék sikeres évet zárt, ami megmutatkozik állományaik növekedésében, eredményeikben, új ügyfeleik számában egyaránt. 2005 legnagyobb sikertörténete azonban a bank szempontjából a Kinizsi Takarék Virtuális Stratégiája. Ennek fő újdonsága a NetB@nk, az interneten keresztül történő banki szolgáltatások nyújtása volt. Ez minden hozzá fűzött reményt túlszárnyalva fél év alatt teljesítette az éves tervet, s ma már a bank ügyfeleinek 15%-a használja ezt a szolgáltatást és forgalmuk közel 40%-a bonyolódik a világhálón keresztül. Mindennek eredményeképp a Kinizsi Takarék mérlegfőösszege év végére megközelítette a 24 milliárd forintot, amely a bankszektorban átlag feletti, 20%-os növekedést jelent. A 2005. évi termékfejlesztéseknek is köszönhetően ezer új lakossági és ötszáz új vállalati ügyfél választotta a Kinizsi Takarékot számlavezető bankjának.A sétálóutcában ATM is működik, tehát ott a nap huszonnégy órájában tudnak a bank ügyfelei készpénzt felvenni

Lapunkat természetesen az érdekelte elsősorban, hogy a bank ajkai fiókja mennyiben járult hozzá ezekhez az eredményekhez és milyen reményekkel veszik fel a kesztyűt a városunkban mind erősebb konkurenciával. Hiszen 2005-ben két nagy bank nyitott Ajkán fiókot, s nem titok, hogy rövid időn belül újabb három bank is „porondra lép” városunkban.

- Az országban öt hálózatot hozott létre a Kinizsi Takarék: ajkai központtal három fiókot (Ajka, Ajka-Padragkút és Pápa), balatonfüredi központtal szintén három fiókot (Balatonfüred, Nemesvámos és Tótvázsony), Budapesten hét, Nagyvázsonyban két, Veszprémben három fiókot működtetünk – segített „képbe kerülnünk” Balogh Ákos. Az ügyvezető lapunk kérdésére elmondta, hogy Ajka ebben az ötös hálózatban a hitelállomány alakulását tekintve a harmadik helyen áll, ami összegszerűen 1,6 milliárd forintos hitelállományt jelent. Betéti oldalon még erősebb a hálózat, Veszprém után a második helyen áll 4,3 milliárd forintos betétállománnyal.

- Szűkebb pátriánkban, az ajkai és a padragkúti fiókban milyen létszámmal és szolgáltatásokkal várják az ügyfeleket?

- A padragkúti fiókban egy állandó és egy helyettesítő alkalmazottunk van, ezzel együtt az ottani banki szolgáltatásunk, az ATM-et kivéve, a pénztári órákban ugyanolyan teljes, mint bármely más fiókunkban. Ajkán heten látják el a teljes körű banki szolgáltatásunkat, s az ajkai fióknál ATM is működik, tehát ott a nap huszonnégy órájában tudnak ügyfeleink készpénzt felvenni. Pápán négyen végzik az ugyancsak teljes körű banki szolgáltatásokat. Hozzá kell tennem, hogy állandó online kapcsolatunk van minden fiókunkkal, ami azt jelenti, hogy ügyfeleink nincsenek konkrét helyhez kötve, bármelyik fiókunkban tudnak utalást, készpénzforgalmat bonyolítani.

- Mi jellemzi az ajkai fiókokat, milyen szolgáltatásokat vesz igénybe legtöbbször a lakosság?

- Ajka nekünk most már hagyományosan évek óta fontos betétgyűjtő hálózatunk, s ez Padragkútra is jellemző. Ennek a forrásállománynak a jelentős többsége a lakossági ügyfélkörből tevődik össze. De nemcsak lakossági szolgáltatásokkal vagyunk jelen a piacon. Éppen most készült el az Építőmobil Kft. beruházásában egy 34 lakásos lakóépület, amelyet a Kinizsi Takarék ajkai fiókja finanszírozott. Ezt tartjuk az egyik kiemelkedő eseménynek a 2005-ös évben; a másik, a már korábban elkészült ajkai egészségközpont, amelyre ugyancsak a helyi fiókunk kötött finanszírozási szerződést.

- A banki hitelek területén egyre nagyobb a választék, az ember nem győzi kapkodni a fejét a jobbnál jobb kínálatokra. Hogyan lehet ebbe a versenybe beszállni úgy, hogy megmaradjon a hitelállomány biztonsága is?

- Valóban éles verseny van ezen az oldalon. Nagyon nehéz megállapítani, hogy mi az a kamatmérték, amelynek erejéig még érdemes hitelezési tevékenységet folytatni, és nyilvánvalóan kalkulálnunk kell egy veszteségarányt is. A lakosság – épp a versengő olcsó hitelkínálat miatt – már olymértékben eladósodott, hogy az már önmagában is egy kockázat, ha a lakosságnak hitelezünk. A deviza-alapú hitelek esetében pedig egy esetleges árfolyamromlás komoly mértékben megnövelheti a törlesztések összegét.

Ez az év nem lesz könnyű a lakosság és a bankok számára sem, de ezzel együtt nem számítunk ennek a komoly versenynek a csökkenésére, és miután a piac eléggé szűkös, továbbra is versenyt fognak futni a bankok a’ tekintetben, hogy milyen kamatokkal, milyen feltételekkel tudják kínálni a hiteleiket.

- Jövőre Ajkán is tovább erősödik a konkurencia, újabb bankfiókok nyílnak a meglévők mellé, s ez bizony átlag felettinek mondható egy ilyen kisvárosban…

- Valóban átlag feletti, sőt ezt az ütemet egyenesen példátlannak mondanám, mégis úgy gondolom, hogy a várható verseny más területeken már létezik és kezelni is tudjuk. Hadd utaljak csak arra, hogy székhelyünkön, Veszprémben is tucatnál több bank, bankfiók működik, Budapesten pedig minden létező magyarországi bank jelen van. Az a stratégia, amit a Kinizsi Takarék folytat, működni fog Ajkán is, ezért stabilnak véljük helyzetünket. Előnyünk, hogy mi folyamatosan, évtizedek óta itt vagyunk, ismerjük ezt a gazdasági környezetet – amit az újonnan nyitó bankok kevésbé mondhatnak el magukról. Nekünk egyetlen célunk van: hogy a szolgáltatásainkat továbbra is egységesen és folyamatosan bővítsük mind a lakossági, mind a vállalkozói téren. A hiteltermékeink választékát tovább szélesítettük, teljes körűen foglalkozunk forint és deviza alapú lakásépítési, vásárlási, felújítási hitelekkel is.