A jó idő érkezésével ellepték az utakat a motorosok és kerékpárosok, így megnövekedett a kétkerekűek balesetének száma is. A kis- és nagymotoroknál kötelező a kötelező biztosítás, viszont a kerékpárosok többsége nem rendelkezik ilyennel, ami gyakran bonyolult helyzetet eredményezhet, hiszen a károkozónak „zsebből” kell kifizetni.
Hazánkban nem túl elterjedt biztosítási forma a kerékpáros kötelező. A drótszamárra pattanók többsége nem rendelkezik biztosítással, ami gyakran bonyolítja a helyzetet, ha a kerékpáros hibájából következik be a baleset. A nagyobbaknál hivatalból intézkednek a rendőrök, de egy kisebb koccanásnál is jelentős kára keletkezhet az autósnak. Egy tükör, vagy karcolás, esetleg szélvédőcsere százezres tétel is lehet egy drágább autónál. Ezt pedig a károkozónak, vagyis a kerékpárosnak kell kifizetni – amennyiben ő a hibás.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy ugyanezek a szabályok érvényesek a gyalogosokra, illetve a személyi sérülésre is. Vagyis, amennyiben például egy gyalogost ütünk el kerékpárral és enyhébb esetben a ruhájában, vagy a füléhez ragadt mobiljában teszünk kárt szintén kötelezhetőek vagyunk a fizetésre. Az is előfordult már és bárkivel megeshet, hogy olyan szerencsétlenül ütjük el a gyalogost, hogy maradandó sérüléseket szenved. Ilyenkor ugyancsak felelősek vagyunk.
Szóval, nem is gondolnánk, hogy mennyi veszély leselkedik ránk, ha célunk eléréséhez, vagy csak szórakozásból kerékpárra pattanunk. Utánajártunk, mi is a helyzet, ha autósként "hibázó" kerékpárossal ütközünk, illetve kerékpárosként milyen lehetőségünk van a kártérítés fizetésének elkerülésére – főként, ha a vagányabbak közé tartozunk.
A Magyar Kerékpáros Klub például a tagsági díj befizetőinek felelősségbiztosítást is nyújt, de van biztosító, amely kimondottan kerékpáros kötelezőt is kínál ügyfeleinek. Igaz, ilyenre csak az Uniqa Biztosítónál bukkantunk (a klubtagokat is ez a cég biztosítja), de nem kizárt, hogy van, illetve lesz másnál is – mi nem találtunk. Vannak viszont olyan lakásbiztosítási formák, amelyeknél kerékpáros ámokfutásunk felelősségét is vállalják – érdemes rákérdezni.
Sokan nem is tudják, mit kell tenni, egy kerékpáros-autós „találkozónál”. Ilyenkor általában bonyolultabb a helyzet, hiszen két autó „koccanásánál”, ha a vétkes elismeri felelősségét, kitöltik a papírokat és „érzékeny búcsút” vesznek egymástól. A vétkes kötelezőjét kezelő biztosító pedig fizet.
Nagyjából hasonló a helyzet a kerékpáros baleseteknél, bár a legtöbbször az utolsó „apróság”, vagyis a fizetés szokott bonyolult lenni. Megesik, hogy a sokkra hivatkozva, utólag már nem ismeri el a kerékpáros a felelősséget, de manapság az anyagi lehetőségek is gyakori problémát jelentenek, vagyis hiába ismerte el, nincs pénz, amiből megtérítse a kárt.
Alapesetben mindenképpen a kerékpáros állapotát kell felderíteni, hiszen mégiscsak az autó az erősebb és egyfelől a segítségnyújtás elmulasztása miatt megbüntethetnek, másfelől később – fizetésnél – hivatkozhat sokkos állapotra. A legtisztább esetben – amennyiben a kerékpáros elismeri a felelősséget –, akkor egymás között írásban(!) rögzíthetik a felelősségi viszonyokat, az eset pontos (rajzos és írásos) lejegyzésével, amire egy A4-es lap is elegendő, de célszerű a megszokott kárbejelentőt használni.
Az ilyen esetekre a szakemberek azért inkább a rendőri intézkedés kérését ajánlják – biztos, ami tuti.